منتخب اخبار فضایی روزهای اخیر از دید پایگاه اسپیس

اسمارت کاور: پایگاه خبری ˮاسپیسˮ تصاویر زیبایی از رخدادهایی فضایی که بتازگی انجام شده و بسیار پربازدید بوده اند منتشر نموده است که در بین آنها تصویر آخرین سلفی مریخ نورد ˮاینسایتˮ از سطح سیاره سرخ بسیار اعجاب انگیز است.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، در ادامه برخی اخبار و تصاویر فضایی منتخب روزهای اخیر که پایگاه فضایی "اسپیس" آنها را منتشر نموده بررسی خواهیم کرد.

پرتاب ماهواره های استارلینک

اواسط ماه مه یک موشک فالکون ۹ شرکت فضایی اسپیس ایکس در دوازدهمین پرواز رکورد ساز خود، ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک را به فضا برد. یکی از نکاتی که این پرتاب را جذاب کرد همانطور که اسپیس ایکس اشاره کرده، ثبت یک نمای "خارق العاده" از ماه، در جریان پوشش مستقیم پرتاب موشک فالکون ۹ از فلوریدا در ۱۸ ماه مه بوده است. یکی از دوربین های ردیابی مجتمع پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال، در صورتیکه شرکت مستقر در کالیفرنیا آماده ارسال ۵۳ ماهواره استارلینک خود به فضا می شد، تصویری از ماه ثبت نمود. استارلینک(Starlink) مجموعه ی بزرگ و درحال رشد ماهواره های اینترنتی شرکت اسپیس ایکس در مدار است. این شرکت تا حالا بیش از ۲۴۰۰ ماهواره استارلینک را به مدار فرستاده است که خیلی از آنها امسال پرتاب شدند. نسل بعدی استارلینک ها که هم اکنون نیز برای مناطق مختلفی از جهان اینترنت فراهم می کنند، می تواند شامل بیش از ۳۰ هزار ماهواره باشد.

رصد یک کهکشان بیضوی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویری از یک کهکشان باشکوه به نام "ان جی سی ۴۷۴"(NGC ۴۷۴) ثبت کرده است. این کهکشان دارای چندین پوسته لایه ای پیچیده است که هسته کروی آنرا احاطه کرده است. ناسا می گوید که منبع این پوسته ها کاملا معین نمی باشد، بااینکه ممکنست منبع ایجاد این پوسته ها مربوط به ادغام باستانی این کهکشان با کهکشانی کوچک تر باشد.

طوفان در مریخ

طوفان های گرد و غبار غول پیکر در مریخ ممکنست از عدم تعادل گرمایی موجود در سیاره سرخ پدید بیایند. رخدادهای تابستانی در نیمکره جنوبی این سیاره می تواند تا یک منطقه قابل توجه از مریخ را در بر گیرد که این مساله گاهی اوقات تا سطح جهانی پیش می رود. این طوفان ها پیامدهایی نیز برای ماموریت های زمینی(مریخ نوردها) دارند چونکه آنها به نیروی سطحی این سیاره متکی هستند.

شکار جدید ماهواره ناسا

ماهواره لندست ۹ از مکان قرارگیری خود در مدار فضا، تصویری از آتشفشان "کاواچی" در جزایر سلیمان ثبت نمود. آتشفشان کاواچی با نام "sharkcano" نیز شناخته می شود. آتشفشان کاواچی در جزایر سلیمان بدین سبب به نام مستعار "sharkcano" شناخته شده است که محل زندگی دو گونه کوسه است که به زندگی در چنین محیط گرم و اسیدی عادت کرده اند و به صورتی با شرایط آنجا سازگار شده اند. علت تغییر رنگ آب نیز به سبب وجود این آتشفشان زیردریایی است. آتشفشان زیردریایی نوعی آتشفشان است که مجرای آن در زیر آب های دریا قرار دارد و از این طریق ماگما به سطح زمین راه می یابد. برآورد می شود که حدود ۷۵ درصد خروج ماگما بوسیله اینگونه آتشفشان ها صورت می گیرد.

درخشش یک دنباله دار

افراد مشتاق تماشای آسمان در ماه آگوست ممکنست نمایشی از ذرات غبار را ببینند. این نمایش توسط فوران بزرگترین دنباله دار تولید شده است. داستان اصلی با یک دنباله دار خاموش به نام ۱۷P/Holmes که در اکتبر ۲۰۰۷ یک میلیون بار روشن تر شد، شروع شد. این رویداد جریان عظیمی از غبار را تولید کرد که این امر ممکنست از زمین با تلسکوپ های معمولی قابل مشاهده باشد.

آخرین سلفی در مریخ

سلفی تازه انتشار یافته از فرودگر مریخی "اینسایت" که با انرژی خورشیدی کار می کند، تجمع عظیمی از سنگ های مریخ را نشان میدهد. تصویر جدید که دوشنبه هفته گذشته(۲۳ مه) منتشر گردید و این فرودگر مریخی را در ۲۴ آوریل نشان می دهد، حاکی از آنست از زمان فرود این ماموریت در سال ۲۰۱۸ چقدر گرد و غبار در مریخ جمع شده است.

نگاهی به فعالیت خدمه ماموریت استارلاینر

خدمه ماموریت اکسپدیشن ۶۷ نخستین افرادی بودند که وارد فضاپیمای بوئینگ استارلاینر شدند و این تجربه را در ویدئویی با زمینی ها به اشتراک گذاشتند. این فضاپیما برای نخستین بار در ۲۰ مه بعنوان قسمتی از آزمایش پرواز مداری ۲(OFT-۲) برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی رسید.

بررسی باد مریخ توسط استقامت

مریخ نورد استقامت ناسا دریافته است که دیو گرد و خاک و باد فراوان، گرد و غبار را به سمت اتمسفر هل می دهند و سبب ایجاد جوی غبار آلود در مریخ می شوند. "تنوره دیو" یا به انگلیسی "دیو گردوخاک"(Dust devil) نوعی گردباد است و به یک ستون هوای متلاطم ضعیفی گویند که حرکت دورانی دارد و بر خلاف توفانِ پیچنده به هیچ ابری متصل نیستند.

دوری ماه و زمین

بتازگی یک ماه گرفتگی کامل حتی از فاصله دور و از دید یک فضاپیمای دور نیز قابل مشاهده بود. ناسا یک تایم لپس سیاه و سفید کوتاه از فضاپیمای "لوسی" منتشر نمود که از زمین درحال چرخش(سمت چپ) و ماه ناپدید شده درحال عبور از سایه سیاره ما(راست) عکس می گیرد.

کسب اطلاعات درباره جهان با بررسی ابرهای گازی

ابرهای گازی باستانی در فضا ممکنست راه را برای درک بهتر تکامل کیهان هموار کنند. پژوهشگران با بهره گیری از رصدخانه تلسکوپ کک در هاوایی اندازه، جرم و چگالی ابرهای هیدروژنی خنثی باستانی را اندازه گیری کردند. عمر این ابرها نزدیک به ۱۱ میلیارد سال تخمین زده می شود و احیانا با گازهای کیهان اولیه بعد از مه بانگ پر شده اند.

1401/03/09