پدیده دریای شیری برای نخستین بار با دوربین شکار شد

پدیده ˮزیست تابیˮ که بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس هند را در پدیده ای معروف به ˮدریای شیریˮ کاملا سفید کرد، برای اولین بار با دوربین ثبت شده و الان در یک مقاله علمی تایید شده است.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، قرن هاست که داستان هایی درباره سفید شدن کامل سطح اقیانوس به شکل سینه به سینه از ملوانی به ملوان دیگر نقل می شود، اما حالا این پدیده که شبیه به افسانه به نظر می رسید، برای نخستین بار با دوربین ثبت شده است.
یک کشتی تفریحی به نام "گانِشا"(Ganesha) در تابستان ۲۰۱۹ در آب های نزدیک اندونزی درحال سفر بود که از میان یک "دریای شیری" که در تاریکی شب می درخشید، عبور کرد.
به نظر می رسید که این درخشش از منبعی سرچشمه می گیرد که حداقل ۱۰ متر زیر سطح دریا بوده و این آب های چرخان و سفید به وسعت بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع کشیده شده است.
بر مبنای اسناد انتشار یافته در مجله PNAS، این پدیده از باکتری های نورانی سرچشمه می گیرد که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بعد از رسیدن به جمعیت های فراوان از راه فرآیندی به نام "سنجش حد نصاب"، واکنش درخشش ایجاد می کنند.
نخستین گزارش از پدیده "دریای شیری" از یک کشتی آمریکایی در همان منطقه یعنی اطراف اندونزی گزارش شده است که به تاریخ ۲۷ ژوئیه ۱۸۵۴ برمی گردد. باآنکه خیلی از آن زمان از شنیدن این مورد شگفت زده شده اند، اما دانشمندان به علت دوردست و نادر بودن آنها قادر به مطالعه آنها نبوده اند، چون که آنها حداکثر دو بار در سال ظاهر می شوند و گاهی اوقات هم اصلاً ظاهر نمی شوند.

این اولین تصاویر از پدیده "دریای شیری" در ماه آگوست سال ۲۰۱۹، زمانی که "یوهان لمنز" ملوان آن کشتی تفریحی به همراه شش خدمه دیگر درحال دریانوردی بودند، ثبت شده است.
این کشتی درحال حرکت در شرق اقیانوس هند بود که با این پدیده برخورد کرد.
یکی از اعضای خدمه در یک مصاحبه اظهار داشت: "گانشا" ناگهان وارد این آب های درخشان شد و بعد از آن، کل اقیانوس به صورت قابل توجهی از آسمان شب هم روشن تر بود و یک درخشش به طور عمده همگن و ثابت در افق دیده می شد.
آنها می گویند که نمونه برداری از این آب درخشان که بوسیله یک سطل انجام شد هم باعث اختلال در روشنایی آب نشد، رفتاری برخلاف رفتار نورتابی طبیعی است.
به همین ترتیب، عبور کشتی از میان این آب ها هم باعث هیچ تغییر قابل توجهی در روشنایی آب های درخشان اطراف نشد.
خدمه این کشتی، این صحنه را با یک دوربین Go-Pro و دوربین گوشی سامسونگ گلکسی S۹+ با کیفیتی بالاتر ثبت کردند و تصاویر ماهواره ای از همان روز هم توسط محققان جمع آوری شد تا تأیید شود که این رویداد واقعا یک پدیده "دریای شیری" بوده است.
در تصاویری که با دوربین ها ثبت شده است، درخشش گستره اقیانوس را در تضاد با آسمان تاریک در امتداد افق مشهود است و در حالیکه عرشه و نرده های "گانشا" تاریک به نظر می رسند، بادبان آن نوری را که از اقیانوس می آید، منعکس می کند.
محققان می گویند این عکس ها نخستین شاهد بصری از گزارش های مکتوب دریانوردان در طول قرن های گذشته است.
پدیده "زیست تابی"(Bioluminescence) به تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده که در اثر واکنش های شیمیایی در بدن آنها صورت گرفته باشد، گفته می شود. در اکثر زیست تابی ها ماده ای به نام "آدنوزین تری فسفات" دخیل است. در این واکنش، نور فرابنفش و فروسرخ ایجاد نمی گردد، بلکه فقط نور سرد تابیده می شود. این واکنش شیمیایی امکان دارد درونِ یاخته یا بیرون از آن صورت بگیرد.
"استیون میلر" استاد علوم جوی در دانشگاه ایالتی "کلرادو در فورت کالینز" می گوید این "دریای شیری" حداقل ۴۵ شب ادامه داشته است.
وی می افزاید: می توانم بگویم تعداد انگشت شماری از مردمی که این پدیده را شاهد بوده اند، هم اکنون زنده هستند. این پدیده خیلی رایج نیست و شاید یک یا دو بار در سال در سرتاسر جهان رخ دهد و معمولا هم به سواحل نزدیک نیست، ازاین رو شما باید برای مشاهده آن در زمان مناسب و در مکان مناسب باشید.

تصور می شود که دریاهای شیری توسط باکتری های زیست تاب در ارتباط با یکدیگر، احتمالا در پاسخ به تغییرات جریان های اقیانوسی ناشی از شرایط جوی ایجاد می شوند. "میلر" ده ها سال است که آنها را دنبال می کند و با اشتیاق گزارش های نادری که از پدیده گزارش می شوند را مطالعه می کند و به دنبال شواهد علمی برای تأیید وجود این پدیده و همینطور ابزاری برای دیدن و مطالعه آن است.
وی می گوید: این یک پدیده واقعاً عظیم و مرموز در زیست کره ما است و ما می خواهیم بدانیم که چگونه کار می کند و چگونه امکان دارد بر اثر تغییرات اقلیمی تغییر کند.
تجهیزات تصویربرداری در نور کم که در دهه گذشته بر روی ماهواره های جدید نصب شده اند، بعضی از سرنخ های وسوسه انگیز را به "میلر" عرضه کرده اند. حالا شهادت ملوانان "گانشا" نخستین تأیید شهودی را عرضه کرده است که نشان داده است تصاویر ماهواره ای واقعاً یک دریای شیری را ثبت کرده اند و همینطور تصاویری که ملوانان گرفته اند، نخستین تصاویر در دنیای واقعی از این پدیده است.
بین اواخر ژوئیه و اوایل سپتامبر ۲۰۱۹، ماهواره های اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آنچه را که "میلر" تصور می کرد امکان دارد یک رویداد زیست تابی در حوالی اندونزی باشد، ثبت کردند که بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در برمی گرفت. سپس در ژوئیه ۲۰۲۱ "میلر" تصاویری از این رویداد را به اضافه ۱۱ نمونه احتمالی دیگر از دریاهای شیری در مجله Nature Scientific Reports منتشر نمود و پوشش رسانه ای این تحقیق، "نائومی مک کینون" یکی از خدمه "گانشا" را بر آن داشت تا با "میلر" تماس بگیرد و اتفاقاتی را که در شب ۲ اوت ۲۰۱۹ تجربه کرده است، برایش تعریف کند.
این خدمه در یک سفر دور دنیا حضور داشتند که "گانشا" در حدود ساعت ۹ شب به بخشی از آن آب درخشان در شرق اقیانوس هند برخورد کرد و بادبان کشتی ناگهان با ورود به این آب ها، درخشان شد و این تجربه تا سحر ادامه داشت.
یکی از خدمه به "میلر" اظهار داشت که رنگ و شدت درخشش آب شبیه به ستاره ها یا برچسب هایی بوده است که در تاریکی می درخشند.
"میلر" می گوید: تصاویر گرفته شده توسط خدمه "گانشا"، نخستین شواهد عکاسی از پدیده "دریای شیری" است که تابحال تمام گزارش های آن شفاهی بودند و به قرن هجدهم بازمی گشتند. همه آنها پدیده مشابهی را توصیف کرده اند و این تصاویر با آنچه آنها توصیف کرده اند، مطابقت دارد.
این تایید توسط تحقیقات "میلر" می تواند مطالعه دریاهای شیری را در آینده آسان تر کند. "میلر" می گوید: این بدان معناست که ما حالا می توانیم با اطمینان از تصاویر ماهواره ای برای مطالعه دریاهای شیری از فضا استفاده نماییم. همینطور می توانیم کشتی های تحقیقاتی مجهز به تجهیزات مناسب را برای نمونه برداری از آب و تعیین ترکیب آن روانه اقیانوس ها نماییم.
وی ادامه داد: این دریای شیری در سال ۲۰۱۹ به نظر می آید حداقل ۴۵ شب ادامه داشته است که نشان داده است این پدیده ها فقط یک رویداد یک شبه در تاریکی نیستند، بلکه ما متوجه شده ایم که در مقیاس بزرگ می توانند تا چند هفته و حتی چند ماه باقی بمانند.

1401/04/24