پكن خواستار شد

افزایش استفاده از تراشه های بومی در خودرو های برقی چینی

افزایش استفاده از تراشه های بومی در خودرو های برقی چینی

به گزارش اسمارت کاور، دولت چین در جهت کارزار کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه رسانای داخلی، از خودروسازان برقی این کشور خواست خرید از شرکتهای تولیدکننده تراشه خودروی بومی را بالا برند.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، سال جاری از خودروسازان خواسته است تولید قطعات داخلی را برای پذیرش تراشه های چینی، سرعت دهند. ناظر فناوری چین، پیش از این یک هدف غیررسمی را برای خودروسازان تعیین کرده بود که بر مبنای آن، یک پنجم از تراشه های مورد نیازشان را تا سال ۲۰۲۵ به صورت داخلی تأمین می کنند.

به گفته منابع آگاه، این وزارت خانه حالا به شرکت ها مستقیما اعلام نموده است در صورت امکان، از نیمه رساناهای خارجی اجتناب کنند. این به معنای آن است که شرکتهای تراشه خارجی، باید محصولات خویش را از راه یک کارخانه چینی مانند SMIC تولید کنند. در مزایده ای که به تازگی بوسیله ی یک برند بزرگ برگزار شد، یک فروشنده خارجی علیرغم این که قیمت ۳۰ درصد پایین تر از برنده را پیشنهاد کرده بود، موفق نشد برنده قرارداد شود.

این تحولات منعکس کننده تلاشهای مضاعف چین برای تقویت صنعت فناوری خود در واکنش به اقدامات آمریکا برای محدود کردن توسعه تراشه چین از راه تحریمها و محدودیتها روی فروش فناوری پیشرفته است. دستورالعمل چین برای خودرو ها، ابهاماتی را برای کسب و کار شرکتهایی نظیر انویدیا، ان ایکس پی، رنسانس الکترونیکس و تگزاس اینسترامنت ایجاد میکند که با شرکتهای چینی برای تأمین قطعات برای بزرگترین بازار خودروی برقی جهان، رقابت دارند.

ارزش سهام تراشه سازان اروپایی که قطعه به شرکتهای خودروسازی برقی چین می فروشند، به دنبال انتشار این خبر، کاهش پیدا کرد.

بسیاری از برندهای چینی، قطعات مختلفی از تراشه مدیریت نیرو تا ریزکنترلرها و نمایشگر آی سی، خریداری می کنند. برخی از خودروسازان از برند بزرگ BYD گرفته تا برندهای جدیدی مانند نیو، برای هماهنگی قابلیت های خودرو های متصل خود متکی، به پردازنده های انویدیا هستند.

پکن به پشتیبانی از صنعت تراشه داخلی برخاسته که می داند از رقیبان خارجی عقب تر است اما برای پشتیبانی از اقتصاد و حفظ برتری ژئوپلیتیکی، حائز اهمیت به حساب می آید. دستورالعمل اخیر، مطابق با تعهدات سال جاری برای بسیج کردن همه ابزارهای در اختیار برای به گرفتن برتری فناوری از آمریکا و کشورهای دیگر است.

دولت چین همینطور خویش را برای محدودیت ها بخصوص در قسمت خودرو آماده می کند.

فرمان الزامی به نفع تراشه های چین، چشم انداز اقدامات تلافی جویانه بیشتر را بوجود می آورد چونکه واشنگتن، کمپین مهارکنندگی خویش را مضاعف کرده است. همینطور آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، توجه بیشتری به ورود چین به نسل های قدیمی تر تراشه نشان داده اند. دولت بایدن سرگرم بررسی تعرفه هایی برای این قطعات و استفاده از ابزارهای تجاری دیگر است اما اعلام نموده است قصد محدود کردن آنها با استفاده از کنترل های صادراتی را ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هر چند مقررات آمریکا در سال ۲۰۲۲، توسعه توانمندی های تراشه سازی پیشرفته چین را محدود کرد اما در توانایی این کشور در استفاده از روشهای فنی قدیمی تر از ۱۴ نانومتر، تاثیری نداشت. این امر سبب شد شرکتهای چینی کارخانه های جدیدی را سریع تر از هر نقطه دیگری در جهان بسازند. پیشبینی می شود شرکتهای چینی، ۲۶ کارخانه تا سال ۲۰۲۶ بسازند که از ویفرهای ۲۰۰ میلیمتر و ۳۰۰ میلیمتر استفاده می نمایند. در مقابل، ۱۶ کارخانه در منطقه آمریکا، از این ویفرها استفاده می نمایند.





منبع:

1402/12/27
13:55:31
2.5 / 5
187
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
ناشناس:
خدا رو شکر یکی اطلاعات کامی بهمون میده
https://toyocara.com
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد