ركورد جدید ارتباط لیزر در جو با قابلیت آزمایش نظریه نسبیت اینشتین!

به گزارش اسمارت کاور محققان رکورد جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزری در جو ثبت کردند که می توان از آن برای آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین هم استفاده نمود.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی(ICRAR) و دانشگاه وسترن استرالیا(UWA) رکورد جهانی جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از جو به ثبت رساندند.
آنها دستیابی به این رکورد جهانی و چگونگی ترکیب فناوری "تثبیت کننده فاز" را با ترمینال های نوری خود هدایتگر پیشرفته در مطالعه ای که در مجله Nature Communications انتشار یافته است، توصیف کرده اند.
محققان می گویند، لیزر آنها اجازه می دهد نظریه های علمی مانند نظریه نسبیت عام اینشتین دقیق تر از گذشته آزمایش شوند.
تلفیقی از فناوری "تثبیت کننده فاز" و پایانه های نوری پیشرفته خود هدایتگر این امکان را به محققان می دهد تا سیگنال های لیزر از یک نقطه به نقطه دیگر، آن هم بدون تداخل با جو ارسال شوند.
"بنجامین دیکس-متیوز" دانشجوی دکترا در ICRAR و UWA و نویسنده اصلی این مطالعه ​​توضیح می دهد: ما حالا می توانیم تلاطم جوی را به صورت سه بعدی و کاملاً در امتداد خط پرواز اصلاح نماییم.
وی ادامه داد: در روش ما گویی جو متحرک حذف شده و وجود ندارد. این به ما امکان می دهد سیگنال های لیزر بسیار پایداری را در جو ارسال نماییم، در حالیکه کیفیت سیگنال اصلی را حفظ می نماییم.
محققان می گویند، لیزر آنها دقیق ترین روش را در کره زمین برای مقایسه جریان زمان بین دو مکان جداگانه عرضه می دهد.

دکتر "ساشا شدیوی" محقق ارشد این مطالعه، کاربردهای جالب این لیزر را این گونه توضیح می دهد: اگر شما یکی از این پایانه های نوری را در زمین و دیگری را در ماهواره ای در فضا داشته باشید، می توانید آغاز به کاوش در فیزیک پایه کنید.
وی ادامه داد: همه چیز از آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین گرفته تا کشف اینکه آیا ثابت های اساسی فیزیک با گذشت زمان تغییر می کنند یا نه را دقیق تر از هر زمان دیگری می توان آزمود.
این لیزر همینطور دارای خیلی از کاربردهای بالقوه در زمین مانند بهبود ارتباطات نوری یا بهبود مطالعات ماهواره ای زمین است.
دکتر "شدیوی" می گوید: فناوری ما می تواند به ما کمک نماید تا نرخ ارسال و دریافت داده ها را از ماهواره به زمین افزایش دهیم.
این فناوری در ابتدا به منظور همگام سازی سیگنال های ورودی تلسکوپ های "آرایه کیلومتر مربع" که تلسکوپ های چند میلیارد دلاری هستند که مقرر است در استرالیای غربی و آفریقای جنوبی ساخته شوند، ساخته شده بود.

1399/11/05