تایید رصد قدیمی ترین کهکشان های شناخته شده توسط جیمز وب

اسمارت کاور: تیر 1401 گزارش شد که تلسکوپ فضایی جیمز وب قدیمی ترین کهکشان های شناخته شده را ثبت کرده و الان این مساله مورد تایید ستاره شناسان قرار گرفته است.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان تأیید کردند که چهار کهکشان باستانی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه های اولیه عملیات آن کشف شد، قدیمی ترین کهکشان هایی هستند که دانشمندان تا حالا به چشم دیده اند و حدودا به اندازه خود کیهان قدمت دارند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه های گذشته کهکشانی را نشان داد که تصور می شد قدمت آن به ۳۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ باز می گردد و از آن به عنوان قدیمی ترین کهکشان رصد شده تا حالا نام برده شد که GLASS-z۱۳ نام دارد.
این تلسکوپ فضایی تنها چند هفته بعد از شروع ماموریت خود، رکورد قدیمی ترین کهکشان رصد شده تا حالا را با اختلاف ۱۰۰ میلیون سال شکست. قبل از این عنوان قدیمی ترین کهکشان رصد شده به کهکشان GN-Z۱۱ نسبت داده می شد که ۴۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ قدمت دارد و توسط تلسکوپ فضایی هابل رصد شده بود.
پژوهشگران "مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان"(Harvard and Smithsonian) نیز کهکشان دیگری به نام GLASS-z۱۱ را کشف کردند.
هر دوی این کهکشان ها دارای جرمی معادل یک میلیارد خورشید هستند و این همان میزانی است که از یک کهکشان با چنین قدمتی انتظار می رود.
این کهکشان ها در بین صدها مجموعه ستاره ای امیدوارکننده بودند که در تصاویر دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) روی تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) یافت شدند. اما دانشمندان بعد از بررسی دقیق آنها با طیف نگار فروسرخ نزدیک که ترکیب شیمیایی آنها را نشان داد و تعیین کرد که این کهکشان ها با چه سرعتی از وب دور می شوند، توانستند تأیید کنند که این اجرام باستانی واقعاً قدیمی ترین هستند.
آنها همین طور در مقایسه با کهکشان ما که ۱۰۰ هزار سال نوری قطر دارد، کوچک هستند. عرض GLASS-z۱۳ حدودا ۱۶۰۰ سال نوری است، در صورتیکه GLASS-z۱۱ تقریباً ۲۳۰۰ سال نوری عرض دارد.
ستاره شناسان حالا می دانند که نور ثبت شده از این چهار کهکشان بیش از ۱۳.۴ میلیارد سال طول کشیده است تا به جیمز وب برسد.
بطور دقیق تر، تلسکوپ جیمز وب این کهکشان ها را آن گونه که ۳۵۰ میلیون سال بعد از مه بانگ بوده اند، دیده است، یعنی زمانی که جهان تنها دو درصد از سن فعلی خودرا داشته، بااینکه کهکشان ها باید حتی زودتر از آن آغاز به شکل گیری کرده باشند.
مشاهده تعدادی از نخستین کهکشان هایی که بعد از مه بانگ در ۱۳.۸ میلیارد سال قبل شکل گرفته اند، یکی از اهداف مهم این تلسکوپ فضایی است و دانشمندان اعتقاد دارند که جیمز وب حتی قادر به رصد خوشه های ستاره ای قدیمی تر نیز هست. در حقیقت، مشاهده چنین خانواده های ستاره ای جوان دقیقاً همان چیزی است که جیمز وب برای آن تولید شده است و دانشمندان از این که این تلسکوپ آغاز به مشاهده چنین نتایج شگفت انگیزی در اوایل عملیات خود کرده هیجان زده هستند.
برانت رابرتسون اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز و یکی از پژوهشگران دخیل در رصدهای جیمز وب در اطلاعیه ای اظهار داشت: این کهکشان ها بسیار فراتر از آن چیزی هستند که ما می توانستیم از جانب جیمز وب تصور نماییم. با جیمز وب حالا برای نخستین بار می توانیم چنین کهکشان های دور دستی را پیدا نماییم و سپس از نظر طیف سنجی تأیید نماییم که آنها واقعاً تا این حد دور هستند.
اخترشناسان برای تأیید این که این کهکشان ها واقعاً به همان اندازه که به نظر می رسند، قدیمی هستند، باید تخمین های دقیقی از به اصطلاح انتقال به سرخ از داده های NIRSpec به دست می آوردند. انتقال به سرخ موجب می شود اجسامی که در نتیجه ی انبساط جهان از ما دورتر می شوند، سرخ تر به نظر برسند، چونکه نور ساطع شده از ستاره ها و کهکشان های دور را به طول موج های طولانی تر و قرمزتر از طیف نور امتداد می دهند.
دورترین کهکشان که توسط جیمز وب شناسایی شده، انتقال به سرخ ۱۳.۲ را نشان داده است که مربوط به حدود ۱۳.۵ میلیارد سال پیش است و بالاترین میزانی است که تا حالا برای هر کهکشانی اندازه گیری شده است.
رابرتسون می گوید: در انتقال به سرخ ۱۳، جهان فقط ۳۲۵ میلیون سال سن دارد.

این مشاهدات به عنوان قسمتی از پروژه JADES انجام شد که از NIRCam و NIRSpec برای مطالعه جهان اولیه به روش هایی استفاده می نماید که قبلا نا ممکن بود.
پروژه JADES با همکاری بین المللی بیش از ۸۰ ستاره شناس از سراسر دنیا تازه در شروع تلاش خود است. حالا اخترشناسان می خواهند به ستاره های منفرد در این کهکشان های قدیمی نگاه کنند که تعدادی از آنها ممکنست ۱۰۰ میلیون سال زودتر از سنی که توسط جیمز وب دیده می شوند، متولد شده باشند.
رابرتسون می گوید: با این اندازه گیری ها می توانیم روشنایی ذاتی کهکشان ها را بشناسیم و تعداد ستاره های آنها را بفهمیم. حالا می توانیم آغاز به جدا کردن نحوه کنار هم قرار گرفتن کهکشان ها در طول زمان نماییم.
وی ادامه داد: مشاهدات با آنچه که ستاره شناسان برمبنای مدلهای تشکیل کهکشان های موجود انتظار داشتند، مطابقت دارند.
دانشمندان می گویند، این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند مناطق دورتر را رصد کند و کهکشان هایی با قدمت تنها ۲۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ را کشف کند.
گفتنی ست که در مشاهدات NIRCam کهکشان هایی شناسایی شده اند که حتی قدیمی تر از آنهایی هستند که حالا تأیید شده اند، اما سن آنها هنوز با اندازه گیری های طیف سنجی دقیق تر NIRSpec تأیید نشده است.
این یافته های جدید روز ۱۲ دسامبر در کنفرانس موسسه علم تلسکوپ فضایی در بالتیمور ارائه می شود.

1401/09/19