سیارک عجیب دور زمین می تواند تکه ای از ماه باشد

اسمارت کاور: بنظر می رسد یک قطعه سنگ عجیب فضایی که در مدار زمین می چرخد، می تواند قسمتی از قمر زمین باشد.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، رصدهای جدید نشان میدهد که سیارک "Kamo`oalewa" که مدار گردش عجیبی دارد و بنا بر این قمر کوچک زمین به شمار می آید، می تواند در حقیقت قطعه ای جدا شده از ماه باشد.
سیارک "Kamo`oalewa" که در سال ۲۰۱۶ کشف شد حدود ۴۰ متر قطر دارد و هر ۲۸ دقیقه یک دفعه به دور خود می چرخد. این سیارک به دور خورشید می چرخد و در راه گردش خود به دور خورشید، زمین را نیز دور می زند. فاصله ی این سیارک به زمین ۱۳.۶ برابر از فاصله ماه به زمین بیشتر بوده و این مساله آنرا تبدیل به یک شبه قمر کرده است.
به رغم فاصله حدودا نزدیک آن به زمین، مطالعه این سیارک کار دشواری است برای اینکه اندازه ی آن کوچک و نور آن کم است و تنها در ماه آوریل برای چند هفته قابل رویت است. بدین سبب در این مطالعه جدید، ستاره شناسان از این پنجره زمانی برای مطالعه این سیارک با استفاده از تلسکوپ بزرگ دو چشمی(LBT) و تلسکوپ اکتشافی لاول(LDT) استفاده کردند.
پژوهشگران طیف های انتشار یافته از این سیارک را اندازه گیری کردند و الگوهای نور که از سطح آن منتشر می شد را مورد بررسی قرار دادند. از آنجائیکه عناصر مختلف امواج گوناگونی از نور منتشر و جذب می کنند، دانشمندان قادرند با استفاده از طیف نوری اجرام، ترکیبات آنها را تشخیص دهند.
در این مورد، سیارک "Kamo`oalewa" بطور عمده از سیلیکات تولید شده بود.
نشانه های به دست آمده از آن شبیه به هیچ یک از سیارک های نزدیک به زمین نبود و به قول پژوهشگران این سیارک بیشترین شباهت را با سنگ هایی که فضانوردان آپولو از ماه به زمین آورده بودند، داشت. این مساله نشان میدهد که "Kamo`oalewa" قسمتی از قمر زمین است که در گذشته شاید در اثر یک رویداد برخوردی، از آن جدا شده است.
این نخستین سیارکی است که منشا آن ماه است و مدار غیر معمول آن این نظریه را تقویت می کند.
"رنو مالهوترا"(Renu Malhotra)، از نویسندگان این مقاله می گوید: احتمال آن که یک سیارک در مدار شبه قمر زمین قرار بگیرد خیلی کم است. این سیارک برای مدت طولانی در این مدار باقی نمی ماند و تنها برای ۳۰۰ سال در آینده در این مدار خواهد بود. ما تخمین می زنیم که سیارک "Kamo`oalewa" حدود ۵۰۰ سال قبل وارد این مدار شده باشد.
پژوهشگران تحقیقات بیشتری برای یافتن منشا این سیارک با جزییات بیشتر انجام خواهند داد.
این تحقیقات بتازگی در مجله ی "Nature Communications Earth and Environment" به چاپ رسیده است.

1400/08/22