در گزارش اسمارت كاور عنوان شد؛

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

به گزارش اسمارت کاور مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: ۳ پروژه اتوبوس، خودرو و موتوربرقی ایرانی پیشرفت داشته و در صورت تولید انبوه، تأثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوا دارد.



دکتر شهریار زینی درباره آخرین وضعیت «اتوبوس برقی ایرانی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این پروژه طی حدود ۹ ماه گذشته بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان شروع شد و الان با حمایت معاونت علمی و فناوری به مرحله نمونه مهندسی رسیده است.
وی با اعلان اینکه برنامه ریزی شده که تمام ماژول های این اتوبوس تماماً توسط شرکتهای دانش بنیان طراحی و ایرانی شود، اظهار داشت: همینطور مقرر است مابقی ماژول ها در حد نمونه مهندسی توسعه داده شود.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه تمام تست های موتور این اتوبوس با موفقیت به اتمام رسیده است، اظهار داشت: همینطور ساخت گیربکس این اتوبوس درحال بومی سازی است که ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در این اتوبوس اغلب ماژول ها یا قوای محرکه که موتور دیزلی و احتراقی اتوبوس هستند، برداشته شده و قوای محرکه الکتریکی ایرانی جایگزین شده است.
اولین موتور الکتریکی مختص اتوبوس برقی درحال ساخت است
زینی اظهار داشت: هم اکنون نخستین موتور الکتریکی مختص این اتوبوس برقی توسط دانش بنیان های ایرانی درحال ساخت است که تا آخر سال نمونه معیار ساخت آن رونمایی می شود.
وی با اعلان اینکه این موتور الکتریکی بر مبنای مهندسی معکوس از نمونه مشابه صاحب برند خارجی در کشور ساخته شد، اظهار داشت: نمونه ای که مهندسی معکوس شده نسبت به نمونه مشابه خارجی از قابلیت، راندمان و کارایی بالاتری برخوردارست اما با این وجود قیمت آن ۲۵ درصد پایین تر است.
به گفته وی، هم اکنون علاوه بر بدنه و موتور الکتریکی اتوبوس برقی، قوای محرکه آن هم در یک شرکت داخلی به تولید رسیده و تماماً ایرانی است. برنامه ما این است که تا دهه فجر بقیه قوای محرکه در حد نمونه مهندسی ساخته و رونمایی شود.

اتوبوس برقی بیشتر از ۷۰ درصد بومی سازی شده است
وی با اشاره به میزان استفاده از تکنولوژی ایرانی در ساخت این اتوبوس برقی اظهار داشت: بیشتر از ۷۰ درصد این اتوبوس بومی سازی و ایرانی شده که بیشتر از این حد خلاف واقع است. این میزان ایرانی شدن یک اتوبوس برقی منطقی است چونکه مابقی قطعات استاندارد یا قطعات «های تکی» است که تولید و بومی سازی آن به صرفه نیست یا دانش فنی آنرا نداریم ازاین رو نمی توان انتظار داشت که ۱۰۰ درصد تولید این اتوبوس بومی سازی شود. در کشورهای صاحب برند هم این رویه کاملاً منطقی است.
وی افزود: این هفتاد درصد به این معنا نیست که ۳۰ درصد دیگر جای کار دارد بلکه بدان معناست که در حد توان، داخلی سازی شده است و تا این حد هم جای تقدیر دارد؛ حالا زمانی است که باید به فکر توسعه کسب و کار و فضای تجاری سازی محصول باشیم.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مورد میزان تفاوت قیمتی اتوبوس برقی نسبت به نمونه خارجی اظهار داشت: طبق برآوردها، میزان ۳۰-۴۰ درصد کاهش قیمت در تولید این اتوبوس های برقی ایرانی نسبت به نمونه خارجی خواهیم داشت؛ البته این میزان کاهش و تفاوت قیمت بستگی به میزان تولید انبوه و تیراژ دارد چونکه صنعت خودروسازی در تولید انبوه معنا پیدا می کند.
وی تصریح کرد: البته که اتوبوس برقی در همه جای دنیا یک و نیم برابر گران تر از نمونه های داخلی است خصوصاً این که کشور ما در شرایط خاص تحریم سخت گیرانه و ظالمانه ای قرار دارد و همین مبحث سبب شده که از تمام ظرفیت داخل کمال استفاده را ببریم تا در حوزه اتوبوس برقی متکی به کشورهای دیگر نباشیم.
زینی با اعلان اینکه پس از رونمایی از نمونه مهندسی اتوبوس برقی، تفاهمنامه ای برای ساخت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و تحویل آن به شهرداری را منعقد کردیم، اظهار داشت: حالا درحال رایزنی هستیم که این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل گردد. شهرداری این تفاهمنامه را در شرایطی به قرارداد تبدیل می کند که تمام مراحل دریافت گواهینامه و مجوزها و… طی شده باشد و این مورد هم یک چالش است چونکه هیچ سرمایه گذاری به این صورت سرمایه گذاری نمی نماید. این مورد زمان بر و هزینه بر است که برآورد شده ۳۰-۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی افزود: ما انتظار انعقاد قرارداد و پیش پرداخت از شهرداری، نداریم اما بنظر می رسد که انعقاد یک قرارداد برای شروع کار لازم است و نمی توان بدون یک قرارداد فرایند تولید را با اطمینان خاطر انجام داد. تا این قرارداد منعقد نشود؛ استفاده از این اتوبوس های برقی عقب می افتد. وقتی قرارداد منعقد شود، سازنده و شرکتهای دانش بنیان دلگرم به فروش می شوند.
ساخت موتوربرقی گره تکنولوژی ندارد
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه با اشاره به آخرین درصد پیشرفت پروژه موتور برقی اظهار داشت: این پروژه هم که به سکانداری شرکتهای دانش بنیان پیش می رود تابحال ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از موتورهای برقی در لایه های میانی شهر توسط پیک های موتوری و … اظهار داشت: نتیجه تلاش شرکتهای دانش بنیان برای ساخت موتور برقی نهایی انعقاد یک قرارداد با کاربرد پیک بوده است. البته که این یک قرارداد، کافی نیست و باید بیشتر از اینها با سازمان های مختلف، شهرداری ها، ارگان های کشور و… انعقاد قرارداد جهت استفاده از موتورهای برقی داشته باشیم.
زینی با اعلان اینکه در موتورهای معمولی، هنوز این جین موتور وارداتی است، اظهار داشت: در موتوربرقی این جین برداشته می شود و به صورت کلی میتوان گفت تکنولوژی خاصی نیست که در ساخت موتور برقی داخلی نشده باشد بطوریکه مجموعه قوای محرکه آن هم در کشور ایجاد می شود. ساخت و بومی سازی گیربکس که تقریباً تمام تکنولوژی آن در کشور وجود دارد به اتمام رسیده است و به صراحت میتوان اظهار داشت که گره تکنولوژی در موتور برقی نداریم و آماده تولید انبوه آن هم هستیم اما این مورد احتیاج به یک عزم راسخ برای سفارش گذاری دارد.

وی با اعلان اینکه هنوز با وجود فروش موتوربرقی در کشور، این وسیله نقلیه جنبه لوکس دارد، اظهار داشت: قیمت بالاتر آن و نبود زیرساخت شارژ آن هم از عواملی است که سبب می شود خیلی از افراد یا سازمان ها به سراغ استفاده از موتورهای برقی نروند. ولی رسالت دولت این است که در گسترش زیرساخت های شارژ کمک نماید و فرهنگسازی شود تا فروش این موتورها برای عموم به سادگی انجام بگیرد.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با تاکید بر این که استفاده از موتوربرقی می تواند هزینه های بنزین، روغن و… را کم کند، اظهار داشت: باتری موتور برقی وارداتی و بقیه ماژول های آن داخلی است. همینطور بدنه هم وارداتی است اما از بدنه موتورهای کنونی هم میتوان استفاده نمود. موتور برقی مشکل تکنولوژی ندارد و تنها مساله آن در ارتباط با سرمایه گذاری است.
زینی به تسریع روند سرمایه گذاری روی موتورهای برقی تصریح کرد و افزود: هم اکنون نمونه های خارجی در کشور وجود دارد اما اگر این موتورهای مختلف با برندهای مختلف وارد کشور شود در صورت بروز مشکل می تواند دیدگاه مردم را نسبت به موتورهای ایرانی هم تغییر دهد ازاین رو بهتر است هر چه زودتر سرمایه گذاری روی موتورهای برقی ایرانی انجام بگیرد و این فرهنگ سازی محقق شود.
وی در مورد تفاوت قیمت موتور برقی با سایر موتورها اظهار داشت: این موتورهای برقی نسبت به نمونه های غیر برقی کمی افزایش قیمت دارد اما نسبت به نمونه های خارجی ۲۰ درصد ارزان تر است.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه توان این موتور برقی ۳ کیلووات و میزان ظرفیت باتری هم ۳ کیلووات ساعت است، اظهار داشت: استفاده از این موتور در تهران خوب است.
ایجاد زنجیره تأمین در ساخت خودروی برقی
زینی با اشاره به آخرین وضعیت خودروی برقی هم اظهار داشت: یک شرکت دانش بنیان موفق شده ۵۰ درصد در توسعه ماژول های خودروی برقی دست پیدا و زنجیره تأمین پایداری را بوجود آورد.
وی با اعلان اینکه نیمی از ماژول های نمونه مهندسی خودروی برقی درحال ساخت است، اظهار داشت: پلت فرم خودرو بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان دنبال شده و پیشرفتی ۶۰ درصدی داشته است؛ بر مبنای برنامه ریزی ها، مقرر است نمونه مهندسی این خودروی برقی تا آخر سال رونمایی شود.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه طراحی و ساخت خودروی برقی با تاخیر نسبت به اتوبوس و موتور برقی شروع شده اظهار داشت: این خودروی برقی روی پلت فرم خودروی بنزینی طراحی شده و به برقی تبدیل گشته است که این داخلی سازی همراه با کاهش قیمت است.
وی با تاکید بر این که این فناوری را هیچ جای دنیا به ما عرضه نمی کند، اظهار داشت: اگر تحریم هم نبودیم این بومی سازی باید اتفاق می افتاد ازاین رو مسیر داخلی سازی به این واسطه رخ داده است و جای تقدیر دارد. تحریم سبب می شود در زمان بیشتر اما شتابان این مسیر طی شود که این احتیاج به حمایت دولت دارد تا با عرضه تسهیلات بتوان هزینه کمتری صرف تولید انبوه خودروی برقی کرد و مردم هم توان خرید آنرا داشته باشند.
چالش های استفاده از وسائط نقلیه زیاد است / از قوانین قدیمی تا عدم انعقاد قرارداد
زینی تصریح کرد: ما باید تسهیلات بیشتری برای توسعه دستگاههای برقی بکار ببریم چون نمی توانیم بر مبنای قوانینی که در ارتباط با دهه های گذشته و خودرو های معمول است برای خودرو های ساخته شده با تکنولوژی روز استفاده نمائیم. در واقع این فناوری های نو، قواعد نو و جدید لازم دارد.
ضرورت توجه به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور»، کمک کننده به استفاده از وسائط برقی در کشور است، اظهار داشت: این قانون هنوز در شورای عالی اقتصاد به تصویب نرسیده و همین سبب ایجاد مشکلات در استفاده از اتوبوس برقی و… شده است.
به گفته وی، در همه جای دنیا قیمت خودرو های برقی نسبت به فسیلی ها گران تر است و در این میان دولت ها سوبسیدها و یارانه هایی را در جهت استفاده از وسائط نقلیه برقی اختصاص می دهند تا این تفاوت قیمتی پوشیده شود. این قانون باید هر چه زودتر به تصویب برسد و جا دارد که دولت فعلی ظرف مدت زمانی کوتاه این قانون را بررسی کند و به تصویب برساند.
زینی با اشاره به چالش های دیگر استفاده از وسائط نقلیه اظهار داشت: انعقاد قرارداد قطعی برای تولید انبوه در جهت کاهش قیمت و استفاده بیشتر توسط افراد، از دیگر چالش های استفاده از وسایل نقلیه برقی هستند که باید این مورد رفع گردد تا بتوانیم با جایگزینی وسائط نقلیه با سوخت فسیلی در کاهش آلودگی هوا گام برداریم.
به گزارش اسمارت کاور به نقل از مهر، بنا بر اعلام ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، ۵ پروژه کلان تولید خودروی برقی، ۲ پروژه در حوزه اتوبوس برقی و ۱۰ طرح برای ساخت موتور برقی توسط شرکتهای دانش بنیان در جریان است.


منبع:

1400/08/26
11:23:36
5.0 / 5
1131
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد