استروژن می تواند از زنان مسن در مقابل کووید-۱۹ محافظت کند

استروژن می تواند از زنان مسن در مقابل کووید-۱۹ محافظت کند

به گزارش اسمارت کاور بررسی های صورت گرفته در مورد کووید-۱۹ نشان می دهند که پایین بودن سطح استروژن می تواند به بروز مرگ و میر در زنان مسن مبتلا به این بیماری منجر شود.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، یک پژوهش جدید، ارتباط بین افزایش سطح هورمون استروژن در زنان مسن و کاهش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را شناسایی کرده است. این پژوهش به آزمایش های بالینی نیاز دارد تا بررسی کند که آیا مکمل استروژن می تواند از مبتلا شدن به کووید-۱۹ شدید در بعضی از افراد پیشگیری کند یا خیر.
یکی از اولین مشاهدات همه گیرشناسی که در اوایل دوره همه گیری کووید-۱۹ از چین به دست آمد، این بود که مردان نسبت به زنان، با بیماری شدیدتری مواجه می شوند. یک بررسی بزرگ در اواخر سال ۲۰۲۰، این سوءظن ها را تأیید کرد و نشان داد که مردان حدودا سه برابر بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز پیدا می کنند و بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند.
برخی از پژوهشها تلاش کرده اند تا بفهمند که چرا مردان نسبت به زنان، از نوع شدیدتر کووید-۱۹ رنج می برند. نظر خیلی از پژوهشگران این است که تستوسترون در این میان نقش دارد اما از طرف دیگر، پژوهشگران حالا یافتن شواهدی را شروع کرده اند که نشان داده است استروژن امکان دارد نقش محافظتی در کاهش دادن شدت بیماری در زنان داشته باشد.
این پژوهش، داده های در ارتباط با سوابق بهداشت عمومی در سوئد را بررسی می کند. پژوهشگران با تمرکز روی زنان بالای ۵۰ سال مبتلا به کووید-۱۹، سه گروه را تقسیم بندی کردند؛ خانمهایی که داروهای مسدودکننده استروژن را مصرف می کنند، خانمهایی که تحت "درمان جایگزینی هورمون"(HRT) هستند و یک گروه کنترل شده از خانمهایی که هیچ درمانی برای تقویت یا کاهش استروژن دریافت نمی کنند.
نتایج این پژوهش نشان داد آن دسته از خانمهایی که در گروه کاهش استروژن قرار دارند، در مقایسه با خانمهایی که درمان جایگزینی هورمون را دریافت می کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار می گیرند. خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ برای زنان دارای استروژن ۲/۱ درصد بود؛ در حالیکه گروه مسدودکننده استروژن با ۱۰/۱ درصد خطر مرگ مواجه بودند. گروه کنترل شده در حد وسط قرار داشت و خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را ۴/۶ درصد نشان داد.
پژوهشگران نتیجه گرفتند که این پژوهش، ارتباط میان سطح استروژن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را نشان داده است. در نتیجه، داروهایی که سطح استروژن را می افزایند، امکان دارد در تلاشهای درمانی برای کاهش شدت کووید-۱۹ در زنان یائسه نقش داشته باشند و بتوان آنها را در آزمایش های کنترل شده تصادفی مورد بررسی قرار داد.
"استفان ایوانز"(Stephen Evans)، پژوهشگر "دانشگاه لندن"(University of London) و از اعضای این گروه پژوهشی اظهار داشت: بعید است این یافته های جدید به این مفهوم باشد که زنان مسن تر باید از مکمل استروژن بعنوان راهی برای کاهش خطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ شدید استفاده کنند.
ایوانز اشاره کرد که این نوع بررسی های مشاهده ای اغلب مملو از سوگیری هستند.
وی ادامه داد: باید سابقه طولانی بررسی های مشاهده ای را بخصوص در ارتباط با هورمون درمانی به خاطر داشت. باید احتیاط زیادی در مورد این مورد داشته باشیم که هورمون درمانی در دوره یائسگی می تواند فواید قابل توجهی را در مقابله با کووید-۱۹ داشته باشد.
هم اکنون، آزمایش هایی درحال انجام شدن هستند که اثر استروژن را بر کووید-۱۹ در بیماران بستری شده در بیمارستان بررسی می کنند. بنابراین، احتمال دارد که بزودی پاسخ هایی در مورد اینکه آیا مکمل استروژن می تواند محافظتی را در مقابل کووید-۱۹ شدید عرضه نماید یا خیر وجود داشته باشد.
با این وجود، بررسی های پیشین، ارتباط بین سطوح پایین استروژن و کووید-۱۹ شدید را نشان داده اند. یک پژوهش بزرگ که در انگلستان انجام شده است، یافته های پژوهش سوئدی را تکرار می کند و نشان داده است که میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در زنان تحت درمان جایگزینی هورمون، کمتر است. پژوهش جالب دیگری که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد خانمهایی که از قرص های ضد حاملگی ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می نمایند، در مقایسه با کسانی که این قرص را مصرف نمی کنند، کمتر در معرض تجربه کردن نشانه های شدید کووید-۱۹ قرار دارند.
این پژوهش، در مجله "BMJ Open" قرار گرفت.




منبع:

1400/11/27
22:34:33
5.0 / 5
796
تگها: تجربه
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد