کاهش خطر بیماری قلبی ژنتیکی با یک درمان جدید

کاهش خطر بیماری قلبی ژنتیکی با یک درمان جدید

اسمارت کاور: پژوهشگران می گویند، یک روش ژن درمانی جدید موسوم به ˮآران ای کوچک مداخله گرˮ(siRNA) نویدبخش کاهش سطوح لیپوپروتئینی است که می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی ژنتیکی شود.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک درمان آزمایشی جدید موسوم به "آران ای کوچک مداخله گر"(siRNA) نویدبخش کاهش سطوح لیپوپروتئین در رابطه با خطر بالاتر مبتلاشدن به بیماری قلبی زودرس است. این درمان می تواند به مبارزه با نوعی از بیماری قلبی و عروقی کمک نماید که هم اکنون بوسیله تغییر سبک زندگی قابل درمان نیست.
لیپوپروتئین(a) یا Lp(a) یک پروتئین انتقال دهنده کلسترول است که در کبد ایجاد می شود و هنگامی که در سطوح بالا در گردش باشد به تجمع پلاک در شریان ها کمک می نماید و خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی و عروقی، حملات قلبی و سکته را تا حد زیادی می افزاید.
متأسفانه سطحLp(a) عمدتا بصورت ژنتیکی تعیین می شود، بدین سبب بهبود رژیم غذایی و ورزش این خطر را کاهش نمی دهد.
دانشمندان در این مطالعه جدید از "کلینیک کلیولند"، خبر از نخستین درمانی داده اند که می تواند سطحLp(a) را تقریباً بطور قابل توجهی کم کند.
این کارآزمایی بالینی موسوم به "آپولو"(APOLLO) شامل تزریق یک مولکول RNA کوچک مداخله گر(siRNA) به نام "SLN۳۶۰" به شرکت کنندگان بود که ژن تولید کنندهLp(a) را خاموش می کند.
گفتنی است که تمام شرکت کنندگان در این کارآزمایی دارای حداقل دو برابرLp(a) نسبت به سطح طبیعی بودند.
از ۳۲ شرکت کننده، هشت نفر دارونما دریافت نمودند، در صورتیکه بقیه دوزهای ۳۰ میلی گرمی، ۱۰۰ میلی گرمی، ۳۰۰ میلی گرمی یا ۶۰۰ میلی گرمی "SLN۳۶۰" را دریافت نمودند.
شرکت کنندگان به مدت ۲۴ ساعت بعد از تزریق از نزدیک تحت نظر قرار گرفتند، سپس بصورت دوره ای در طول پنج ماه آتی معاینه شدند.
آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، تغییرات کمی در سطح Lp(a) خود نشان دادند، اما شرکت کنندگانی که دارو را دریافت کرده بودند، با کاهش شدیدی روبه رو شده بودند. سطح Lp(a) بلافاصله بعد از تزریق برای بیمارانی که دوز ۱۰۰ میلی گرمی را دریافت کرده بودند، ۸۶ درصد، برای افرادی که دوز ۳۰۰ میلی گرمی را دریافت کرده بودند ۹۶ درصد و برای گروه دریافت کننده دوز ۶۰۰ میلی گرمی ۹۸ درصد کم شده بود.
حتی بعد از ۵ ماه، دریافت کنندگان دو دوز ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی گرمی هنوز سطوح ۷۱ و ۸۱ درصدیLp(a) کمتر از سطح پایه را نشان می دادند.
همین طور بنظر می رسد بالاترین دوزهای تزریقی، سطح کلسترول بد(LDL) را تا ۲۵ درصد کم می کنند و تیم تحقیقاتی می گوید هیچ عارضه جانبی نامطلوبی نیز ثبت نشده است.
امید است که با پیگیری ها و آزمایش های بیشتر، "SLN۳۶۰" یا درمان های مشابه آران ای بتوانند به کاهش خطر بیماریهای قلبی و عروقی در بیماران مستعد کمک کنند.
پژوهشگران می گویند: این نتایج، ایمنی و اثربخشی قوی این درمان آزمایشی را در کاهش سطوحLp(a) نشان داد که یک مشکل رایج اما قبلا غیرقابل درمان ژنتیکی است.
این تحقیق در مجله American Medical Association انتشار یافته است.




منبع:

1401/01/17
08:12:07
5.0 / 5
829
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد