ژن های عامل کم شنوایی شناسایی شدند

تعدادی از پژوهشگران دانشگاه کینگز لندن، موسسه کارولینسکا و دانشگاه اراسموس روتردام در مطالعه اخیرشان ۱۰ ژن جدید در رابطه با کم شنوایی و بخشی از گوش که به این علت تحت تأثیر قرار می گیرد را شناسایی نمودند.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، یافته های این مطالعه که امروز در مجله" American Journal of Human Genetics" انتشار یافت، این احتمال را که صدمه شنوایی در رابطه با افزایش سن عموما از سلول های مویی حسی سرچشمه می گیرد، کاهش داده و نشان داده بخشی از حلزون گوش به نام" stria vascularis "را میتوان بعنوان یک هدف جدید برای درمان و کمک به افراد مبتلا به کم شنوایی مورد مطالعه قرار داد.
بسیاری از مردم با افزایش سن به تدریج بخشی از توانایی شنوایی خویش را از دست می دهند و تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲.۴ میلیارد نفر به شکلی از کم شنوایی گرفتار شوند. اختلال شنوایی در رابطه با سن یکی از عوامل اصلی در کاهش کیفیت زندگی افراد به علت ناتوانی در شنیدن است و از سویی یک خطر مهم و از عوامل زوال عقل هم به حساب می آید.
طی این مطالعه محققان تجزیه و تحلیل های ژنتیکی را که قبلا در مراکزی در سرتاسر جهان انجام شده بود را همراه با نمونه هایی از ۷۲۳۲۶۶ نفر از ۱۷ مطالعه که از نظر بالینی به اختلال کم شنوایی تشخیص داده شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند.
این مطالعه فراتحلیلی یکی از بزرگترین مطالعات فراتحلیلی است که تابحال در زمینه ژنتیک شنوایی انجام شده است. طی این مطالعه محققان ۴۸ ژن در رابطه با کم شنوایی را شناسایی نمودند که ۱۰ نوع جدید که اخیرا با شنوایی مرتبط شناخته شده بودند.
تجزیه و تحلیل بیشتر با بررسی ژنتیک موش نشان داد که کاهش شنوایی در رابطه با افزایش سن به علت تغییرات در stria vascularis است که برای شنوایی ضروری می باشد. نتایج این مطالعه راه را برای آغاز تحقیقات آینده هموار می کند و می تواند درمان های کاهش شنوایی را بهبود بخشد.
پروفسور "فرانسس ویلیامز" (Frances Williams) از دانشگاه کینگز لندن اظهار داشت: در این مطالعه ما ۱۰ ژن را که اخیرا با کاهش شنوایی مرتبط شده اند، شناسایی کردیم. نتایج این مطالعه به وجود ژن هایی اشاره می کند که می توانیم آنها را برای اهداف غربالگری، توسعه دارو و حتی ژن درمانی در آینده استفاده نماییم. این مطالعه پایه محکمی برای بهبود درمان های کاهش شنوایی فراهم می آورد.
پروفسور "کریستوفر آر کودروت" (Christopher R. Cederroth) از موسسه کارولینسکا اظهار داشت: از دهه ۱۹۷۰ این فرضیه وجود داشت که stria vascularis امکان دارد در کاهش شنوایی در انسان نقش داشته باشد، اما شواهد مولکولی برای این مورد تا به امروز وجود نداشت.

1401/02/27