معاون وزیر راه:
تولید داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام در دستور کار است
به گزارش اسمارت کاور مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: به دنبال تولید داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام هستیم و یک شرکت دانش بنیان هم توانسته چرخ های مونوبلوک داخلی تولید نماید.
به گزارش اسمارت کاور به نقل از مهر، سید میعاد صالحی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: متأسفانه اولویت دهی به بخش حمل و نقلی ریلی بار در طول ۵ ساله برنامه ششم توسعه اتفاق نیفتاده است؛ اما در دولت سیزدهم اولویت بر ارتقای حمل و نقل ریلی است.
وی اضافه کرد: تلاش ما این است که هم در حوزه تزریق منابع و اعتبارات و هم اولویت دهی به صنعت حمل و نقل ریلی بتوانیم پیشرو باشیم. دو هفته قبل تفاهمی میان وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به امضا رسید که در آن اولویت به حمل و نقل ریلی کالاهای کشاورزی داده شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله ترانزیت ریلی را با یک میلیون و ۳۱۹ هزار تُن بار ترانزیتی شکستیم که این عدد ۲.۵ برابر سال پیش از آن و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۷ که یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بود، باز هم افزایش را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال رکورد صادرات از مرزهای ریلی هم شکسته شد اظهار داشت: یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن صادرات از مرزهای ریلی پارسال صورت گرفت.
صالحی افزود: برای سال ۱۴۰۱ با عنایت به تفاهمنامه های خوبی که در این دو ماه با کشورهای همسایه داشتیم و همینطور تفاهمنامه ای که روز گذشته با قزاقستان امضا کردیم و قرار شد ۵ میلیون تن بار بین المللی داشته باشیم، پیشبینی ما این است سال جاری بتوانیم رکورد خوبی در ترانزیت بین المللی به دست بیاوریم. البته ظرفیت حمل ریلی بار از شبکه ما بسیار بالاست.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تزریق لوکوموتیو به کشور چه به صورت سفارش تولید داخل و چه به صورت عرضه تسهیلات به تعمیر لوکوموتیوهایی که زمینگیر و قابل بهره برداری هستند بتوانیم تفاهمنامه ها با کشورهای همسایه را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم؛ البته برخی لوکوموتیوهای زمینگیر ما ۷۰ تا ۸۰ ساله اند و اگر حتی نقدینگی به بخش تعمیرات لوکوموتیوها هم تزریق شود باز هم امکان راه اندازی مجدد آنها یا نیست یا به صرفه نیست.
صالحی با اشاره به اینکه تا کنون سند جامعی برای توسعه صنعت ریلی نداشته ایم خاطرنشان کرد: بنای ما این است که اطلس کاملی از نیازهای ما و همینطور وضعیت فعلی شامل میزان کیلومتر خطوط موجود و میزان کیلومتر کمبود ریل و هم محورهای لازم برای اتصال خطوط آنتی به چشمه های بار، اتصال های ترانزیتی و امثال آنرا تهیه نماییم که بزودی این اطلس تهیه و رونمایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: دو مرز فعال ریلی هم اکنون داریم؛ بنادر شمال و جنوبی هم به شبکه ریلی متصل هستند؛ بندر کاسپین در آستانه پیوستن به شبکه ریلی است؛ منطقه آزاد انزلی هم درحال راه اندازی اسکله ریلی رو-رو است تا بمحض رسیدن ریل به بندر کاسپین، بخش دیگری از کریدور شمال-جنوب فعال شود. همینطور اگر راه آهن رشت-آستارا متصل شود این کریدور تقویت می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: حوزه حمل و نقل ریلی یک صنعت اشتغالزاست و از طرفی در این بخش، جزو کشورهای با فناوری پایین یا متوسط محسوب می شویم و به شدت نیازمند انتقال فناوری به این بخشیم و باید از شرکتهای دانش بنیان برای توسعه صنعت ریلی تولید قطعات صنعت ریلی هستیم؛ در عرصه تولید لوکوموتیو هم تولید لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام را در دستور کار داریم هم در زمینه تولید انژکتور و هم پوسته موتور در اولویت ماست؛ در زمینه تولید چرخ مونو بلوک این اتفاق توسط یکی از شرکتهای داخلی ما افتاده است.
وی تاکید کرد: به هیچ عنوان مذاکره ای برای واردات واگن نداشته ایم.
منبع: smartcover.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب