به دست دانشمندان ایرانی محقق شد

راه اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای نخستین بار

راه اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای نخستین بار

اسمارت کاور: پژوهشگران دانشگاه ˮاستاوانگرˮ نروژ به سرپرستی پروفسور ˮمحسن اسدیˮ و دستیاری ˮریحانه بنی حبیبˮ دانشجوری مقطع دکترا در این دانشگاه، برای نخستین در جهان موفق به راه اندازی کامل یک توربین گازی شدند که با هیدروژن خالص بعنوان سوخت احتراقی کار می کند.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، توربین های گازی در هواپیماها، قطارها، کشتی ها، ژنراتورها، پمپ ها، کمپرسورها و انواع دستگاه های دیگر یافت می شوند. آنها می توانند با سوخت های مختلفی کار کنند، اما حدود ۹۰ درصد آنها هم اکنون با گاز طبیعی کار می کنند که سوخت فسیلی است که هنگام سوزاندن گاز طبیعی، کربن دی اکسید تولید می کند که یک گاز مضر برای جو زمین است.
بدین سبب توربین های گازی برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ باید بهینه شوند یا بطور کلی کنار گذاشته شوند. هم اکنون چندین شرکت بزرگ همچون "جنرال الکتریک" به دنبال بهینه سازی آنها برای سوزاندن هیدروژن سبز بعنوان یک منبع سوخت پاک هستند. این شرکت بیش از ۱۰۰ توربین گازی دارد که با حداقل پنج درصد سوخت هیدروژن بر حسب حجم کار می کنند و ادعا می کند که در راه استفاده ۱۰۰ درصدی از گاز هیدروژن قرار دارد.
اما بنظر می رسد این پژوهشگران دانشگاه "استاوانگر"(Stavanger) در نروژ هستند که همه را شکست داده اند و ادعا کرده اند که از اواسط ماه مه موفق به راه اندازی یک توربین گازی شده اند که ۱۰۰ درصد هیدروژن سوز است. این دانشگاه، نیروگاه کوچک گازی خودرا دارد و توربین گازی آن گرما، برق و آب گرم برای گرمایش هیدرونیک تولید می کند.
پروفسور "محسن اسدی" سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: ما رکورد جهانی احتراق هیدروژن در توربین های میکرو گازی را به ثبت رسانده ایم. هیچ کس تا حالا قادر به این کار نبوده است.
وی ادامه داد: بازدهی راه اندازی توربین گازی با هیدروژن تا حدودی کمتر خواهد بود. با این وجود، دستاورد بزرگ این است که بتوانیم از زیرساخت هایی که هم اکنون وجود دارند، بهینه و بدون آلایندگی استفاده نمائیم.
تحقیقات این تیم نه فقط بر تنظیم محفظه احتراق برای هیدروژن، بلکه بر تطبیق سیستم سوخت و زیرساخت گاز طبیعی موجود برای سازگاری با این گاز متمرکز است.
در نهایت، این نوع پروژه ها منجر به توسعه کیت های تبدیلی می شوند که می توانند تجهیزات قدیمی توربین ها را زنده نگه دارند و در عین حال آنها را به منابع سوخت بدون آلایندگی انتقال دهند. اما پیش از این که این نوع چیزها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند، قیمت هیدروژن سبز باید به میزان قابل توجهی کم شود.




منبع:

1401/03/22
10:09:00
5.0 / 5
818
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد