منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از دید پایگاه اسپیس

اسمارت کاور: پایگاه خبری اسپیس، تصاویر زیبایی از رخدادهایی فضایی که بتازگی انجام شده و بسیار پربازدید بوده اند را منتشر نموده است.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، در ادامه برخی اخبار و تصاویر فضایی منتخب روزهای اخیر که پایگاه فضایی "اسپیس" آنها را منتشر نموده بررسی خواهیم کرد.

خلق یک اثر هنری با الهام از تصویر ثبت شده توسط جیمزوب
یک هنرمند به نام "اشلی زلینسکی"(Ashley Zelinskie) با الهام از اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب این اثر را خلق کرده است.۲۱ تیر ماه بعد از مدت ها انتظار، از نخستین تصویر اصلی تلسکوپ فضایی "جیمزوب" رونمایی گردید. گفتنی ست این اثر هنری دارای جعبه نوری تخته ای دارای میخ "lite-brite" نیز است. نمایشگاه اشلی زلینسکی در استودیو ONX در شهر نیویورک برگزار می گردد و بازدیدکنندگان می توانند مجسمه های چاپ سه بعدی، هولوگرام ها و فناوری های واقعیت مجازی الهام گرفته از نخستین تصاویر علمی از تلسکوپ جیمز وب را ببینند.

انتشار واضح ترین تصاویر از قمرهای یخی مشتری
واضح ترین تصاویری که تا حالا از قمرهای یخی سیاره مشتری موسوم به اروپا و گانیمد از زمین گرفته شده، آنها را با جزییات بی سابقه ای نشان میدهد. اخترشناسان خیره کننده ترین و دقیق ترین تصاویر را از دو قمر بزرگ مشتری که تا حالا از سطح زمین به دست آمده است، به معرض نمایش گذاشته اند.
این تصاویر جدید که از قمرهای یخی مشتری انتشار یافته است، ترکیبات و خاصیت های سطح شناسی این قمرها را نشان میدهد و از ماموریت های فضایی آینده پشتیبانی می کند. آنها سطوح یخی و جزییات فرآیندهایی را نشان می دهند که ترکیب شیمیایی اروپا و گانیمد، دو قمر از چهار قمر گالیله ای مشتری را شکل می دهند، قمرهایی که به افتخار ستاره شناسی که نخستین بار آنها را رصد کرده نام گذاری شده اند.
دانشمندان امیدوارند که این تصاویر جدید که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) در شیلی گرفته شده است، زمینه را برای ماموریت های فضایی آینده متمرکز بر این قمرها فراهم آورد.
این مشاهدات بسیار دقیق، خاصیت های سطح شناسی را بر روی دو قمر یخ زده مشتری نشان می دهد، همچون نشانه های شکاف مانندی طولانی که سطح اروپا را برش می دهد و نوعی تغییر شکل است که دانشمندان سیاره شناس از آن به عنوان "خط"(linae) یاد می کنند.
این تصاویر از قمر اروپا که به اندازه ماه زمین است و قمر گانیمد که بزرگترین قمر منظومه شمسی و بزرگ تر از سیاره عطارد است، میزان نور خورشید منعکس شده از سطوح یخی این قمرها را به ثبت رسانده است. این مشاهدات چیزی را ساخته است که اخترشناسان آنرا طیف بازتابی می نامند. آنها سپس می توانند آنرا بوسیله فرآیندی به نام طیف سنجی تحلیل و بررسی کنند تا ردپای شیمیایی عناصر خاص آنها را آشکار کنند. این طیف بازتابی به دانشمندان اجازه داد تا ترکیب شیمیایی هر دوی این قمرها را تعیین کنند.

حلقه های WR ۱۴۰
هنگامی که تصو یر تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه سپتامبر انتشار یافت، این دایره های هم مرکز اطراف جسمی به نام WR ۱۴۰، یک معما بود. اما حالا اخترشناسان بعد از دو مطالعه جدید که محیط آنها را تحلیل و بررسی کردند، بیشتر در مورد این ساختارهای مسحور کننده می دانند. این تحقیقات نخستین شواهد از حرکت نور ستاره ای ماده مرئی در خارج از منظومه شمسی را نشان می داد. این حلقه ها در حقیقت توسط دو ستاره درحال تعامل به وجود آمده اند و حلقه ها مملو از غبار آلی هستند.

یک رشته سوزان
اندرو مک کارتی(Andrew McCarthy) عکاس نجومی، این منظره از خورشید را در ۲۴ سپتامبر ثبت نمود. این تصویر خروج یک توده عظیم پلاسما از خورشید که خروج جرم از تاج خورشیدی نامیده می شود را نشان میدهد. وی در سایت ردیت نوشت، این بزرگترین خروج جرم از تاج خورشیدی است که تابحال دیده است. بگفته عکاس، این رشته(filament) بیش از یک میلیون مایل (۱.۶ میلیون کیلومتر) از سطح خورشید فاصله داشته است. خروج جرم از تاج خورشیدی(Coronal mass ejectionیا CME) فورانِ پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می آید و در فضا منتشر می شود

فوران استرومبولی
این صحنه آتشین، فوران آتشفشان استرومبولی ایتالیا است که درست در نوک شمالی جزیره سیسیل در دریای تیرنی واقع شده است. ماهواره رصد زمین کوپرنیک "سنتینل ۲"(Sentinel-۲) این منظره را مدت کوتاهی پس از آن که استرومبولی آغاز به پرتاب گدازه در ۹ اکتبر کرد، ثبت نمود. این تصویر با رنگ واقعی، گدازه هایی را نشان میدهد که به دریا می ریزند و توده هایی از دود نیز به آسمان می روند. منطقه قابل مشاهده در عکس، دهکده Ginostra است.

خدمه ماموریت کرو-۴ ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند
چهار فضانورد ماموریت کرو-۴ ایستگاه فضایی بین المللی، ۱۴ اکتبر سوار بر کپسول دراگون به نام Freedom پایگاه مداری را ترک کردند. این کپسول در ساعت ۱۲: ۰۵ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹: ۳۵ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی خارج شد. فضانوردان ناسا باب هاینز، کیل لیندگرن و جسیکا واتکینز و سامانتا کریستوفورتی از آژانس فضایی اروپا خدمه این ماموریت بودند که پنج ماه و نیم را در فضا گذراندند. خروج آنها دو بار به سبب آب و هوای نامساعد در فلوریدا به تعویق افتاد. مقامات ناسا گفتند که این کپسول روز شنبه(۱۵ اکتبر) در نزدیکی جکسونویل، فلوریدا به زمین رسیده است.

عکسی خیره کننده از دیموس
فضاپیمای مارس اکسپرس(Mars Express ) اروپا تصویری خیره کننده از قمر مریخی دیموس با مشتری و چهار قمر اصلی آن ثبت نمود. دوربین استریو با وضوح بالا نصب شده بر روی این فضاپیما این تصویر متشکل از ۸۰ تصویر را در ماه فوریه ثبت کرد، اما آژانس فضایی اروپا که این فضاپیما را اداره می کند، آنرا در ۱۳ اکتبر منتشر نمود. قمر ناهموار مریخی دیموس در این تصویر از مقابل قمرهای اروپا، گانیمد و قمرهای آیو و کالیستو و سیاره مشتری که از چپ به راست قرار دارند و از مقابل دوربین فضاپیما عبور می کند. مارس اکسپرس هنگام گرفتن این عکس ها در فاصله ۴۶۰ میلیون مایلی (۷۴۵ میلیون کیلومتری) از مشتری قرار داشت.

حرکت سولار اوربیتر به دل خورشید
کاوشگر "سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) این ویدیو را با یکی از دوربین های با وضوح بالا خود و در صورتیکه به سمت خورشید در ۱۲ اکتبر حرکت می کرد، ثبت نمود. کاوشگر سولار اوربیتر در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد و تا حالا دو سال و نیم از ماموریت ۱۰ ساله خود برای تصویربرداری از خورشید از نزدیک ترین فاصله تاریخ و مطالعه خواص میدان مغناطیسی این ستاره را پشت سر گذاشته است. این فضاپیما از گرانش زهره برای تغییر و کج کردن مدار خود به خارج از صفحه دایره البروج که سیارات در آن به دور خورشید می چرخند، استفاده می نماید.
سولار اوربیتر (Solar Orbiter) به مدلول "مدارگرد خورشیدی" یک ماهواره برنامه ریزی شده برای رصد خورشید است که توسط آژانس فضایی اروپا تولید شده است. این ماهواره در فوریه ۲۰۲۰ از مرکز فضایی کندی با موشک "اطلس ۵" در مدار خورشید قرار گرفت تا اندازه گیری های دقیقی از هورسپهر(هلیوسفر) داخلی خورشید و بادهای تازه به وجود آمده خورشیدی انجام دهد. همین طور انجام مشاهدات دقیقی از مناطق قطبی خورشید را در پاسخ به سؤالاتی نظیر "چگونه خورشید هلیوسفر خودرا ایجاد و کنترل می کند؟" در دستور کار دارد.

کمک ربات ها به فضانوردان در فضا
ربات های Astrobee ناسا به فضانوردان در انجام آزمایش ها در ایستگاه فضایی بین المللی کمک می کنند. ربات های Astrobee ربات های آزادی هستند که برای مساعدت با فضانوردان در انجام کارهای معمولی تولید شده اند تا انسان ها بتوانند زمان بیشتری را صرف انجام کارهای سرگرم کننده کنند. بگفته ناسا، این ربات های مکعبی شکل می توانند با بهره گیری از دوربین های داخلی خود نکات لازم درباره ی لیست بندی و آزمایش ها را ثبت کنند یا حتی محموله ها را در ایستگاه فضایی جابجا کنند.

جیمزوب لحظه تولد یک منظومه سیاره ای را ثبت کرد
تلسکوپ فضایی جیمز وب تولد یک منظومه سیاره ای را در یک سحابی معروف ستاره زا ثبت نمود. لکه کوچک یوفو مانند در وسط تصویر، یک ستاره جوان است که تنها حدود یک میلیون سال سن دارد و ازطریق یک قرص پیش سیاره ای احاطه شده است که انتظار می رود سیارات از آنجا آغاز به حیات کنند. ابری از غبار و گاز که ستاره از آن بیرون آمده است، سحابی معروف شکارچی است، یک منطقه ستاره ساز معروف که در فاصله ۱۳۴۴ سال نوری از زمین و در صورت فلکی شکارچی قرار دارد.
این تلسکوپ فضایی که در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید، حالا در فاصله ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. وب چندین ماه را صرف آماده سازی ابزار خود کرد و در نهایت نخستین تصاویر رسمی و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر گردید.

1401/07/25