معاونت علمی و فناوری مطرح كرد؛

اعتماد به شرکت های دانش بنیان در صنعت کشتی سازی تحول ایجاد می کند

اعتماد به شرکت های دانش بنیان در صنعت کشتی سازی تحول ایجاد می کند

به گزارش اسمارت کاور، رفع خلاءهای موجود صنعت کشتی سازی توسط دانش بنیان ها می تواند فرصت خوبی را ایجاد نماید که این صنعت در کشور به دستاوردهای مهمی برسد.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت کشتی سازی همانند صنعت خودروسازی جزء صنایع مادر به حساب می آید که می تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور و زمینه ای برای رشد صنایع مختلف باشد.
در حال حاضر کشورهایی از قبیل ژاپن و کره جنوبی جزو پیشرفته ترین کشورهای دنیا محسوب می شوند که بر مبنای اصول و مفاهیم تجارت صنعتی در دنیا، در طول سالیان مختلف حوزه فعالیت خویش را در حوزه های صنایع نساجی، الکترونیک و ماشین سازی تغییر داده اند اما هیچ وقت صنعت کشتی سازی را ترک نکرده و به این صنعت توجه داشته اند.
در ایران هم به علت بهره مندی از بازار گسترده داخلی در قسمت های مختلف صنایع دریایی از قبیل کشتی سازی و فراساحل، در سالهای اخیر میزان حمایت ها از این بخش تا حدودی افزایش پیدا کرده است. بگونه ای که انتظار می رود در آینده نزدیک ایران بتواند بعنوان یکی از کشورهای صاحب نام در صنعت کشتی سازی شناخته شود.
همگام سازی صنعت با کمک دانش بنیان ها
همگام سازی صنعت با کمک دانش بنیان ها این فرصت را به صنعت کشتی سازی می دهد که در راه توسعه تجارت، به نقاط دوردست جهان نگریست تا بتوان چرخ این صنعت در ایران را همچنان به حرکت درآورد.
درواقع هنگامی یک تحقیق و خلاقیت علمی، کاربردی می شود که به تسهیل توسعه صنایع مختلف کشور و ایجاد مسیرهای جدیدی برای دستیابی به رضایت اجتماعی منجر شود. اگر از این دیدگاه وظیفه شرکتهای دانش بنیان را بررسی نماییم میتوان گفت مرتفع ساختن نیازهای جامعه صنعتی بر مبنای نیازهای کشور و شناسایی بازار جزو وظایف این شرکت ها به حساب می آید.
هوشمندسازی و استفاده از فناوری های روز دنیا
صنعتی مانند دریانوردی بشدت جزء صنایع بین المللی به حساب می آید و حوزه های مختلفی همچون کشتی سازی را در بر می گیرد، جایگاه شرکتهای دانش بنیان در این مرحله مشخص می شود و در واقع این شرکت ها باید با فناوری های روز دنیا خلأ موجود در این صنعت را از بین ببرند.
فاصله ای که بین فناوری و صنعت دریایی وجود دارد به علت قدیمی بودن فناوری نیست، بلکه به واسطه ورود با تأخیر کاربرد فناوری به این صنعت است. شرکت هایی که در حوزه کشتی سازی فعالیت می نمایند هم باید به شرکتهای دانش بنیان اعتماد کرده تا نیازهای این صنعت بموقع تأمین شود.
در حال حاضر صنعت کشتی سازی در حوزه هوشمندسازی با مشکل مواجه می باشد و بندرهای کنونی کشور جزو نسل های یک و دو هستند درصورتی که دنیا به سمت هوشمندسازی پیش می رود و درحال بهره گیری از نسل سه و چهار بندرها است.
نقش شرکتهای دانش بنیان در این شرایط میتوان بسیار پررنگ باشد و در این خصوص کشتی سازی ها باید به شرکتهای دانش بنیان اعتماد کنند.
صنعت کشتی سازی به صورت میانگین با ۴۰ صنعت به صورت مستقیم و با ۶۰ صنعت به صورت غیرمستقیم و در مجموع با ۱۰۰ صنعت جانبی مرتبط می باشد، بر همین مبنا می تواند به اشتغال زایی در کشور هم کمک شایانی کند.

1401/08/04
10:45:13
5.0 / 5
351
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد