کاوشگر خورشیدی پارکر منشأ بادهای خورشیدی سریع را کشف کرد

به گزارش اسمارت کاور، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا با نزدیک شدن به خورشید توانسته است منشأ بادهای خورشیدی سریع را بیابد.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس نیوز، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا یک کشف کلیدی انجام داده و موفق شده منبع بادهای سریع خورشیدی را آشکار کند.
پارکر در سال ۲۰۱۸ برای مطالعه گرمایش تاج خورشیدی و بررسی عواملی که باد یا طوفان خورشیدی را شتاب می دهند، به سمت خورشید پرتاب شد.
حالا در مطالعه جدیدی که مشاهدات و داده های دسامبر سال ۲۰۲۱ پارکر را بررسی نموده مشخص شده است این کاوشگر با نزدیک شدن بی سابقه به خورشید و سنجش ذرات و میدان های مغناطیسی جو فوقانی ستاره منظومه شمسی، موفق شده منشاء بادهای خورشیدی سریع را بیابد.
بادهای خورشیدی جریانی از ذرات بسیار آبستن هستند که از اتمسفر بیرونی خورشید(تاج خورشید) ساطع و در سرتاسر منظومه شمسی پخش می شوند. بادهای خورشیدی سریع چندین دهه بود که برای پژوهشگران و ستاره شناسان به شکل یک معما باقی مانده بودند.
در یک مقاله انتشار یافته در این هفته، گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دانشگاه مریلند-کالج پارک، در مورد منبع جالب این بادهای خورشیدی قدرتمند گزارش دادند.
منبع بادهای خورشیدی سریع
کاوشگر خورشیدی پارکر ساختارهای باریک پلاسمایی را هنگامی که به حدود هشت میلیون کیلومتری از سطح خورشید نزدیک شد، مشاهده کرد. بنظر می رسد که این جریان ها توسط میدان های مغناطیسی کنترل می شوند که به نقاط سرد خورشید معروف به «حفره های تاجی» باز می گردند.
حفره های تاجی نقاط وسیعی در سطح خورشید هستند که در آن خطوط میدان مغناطیسی به عقب نمی چرخند، اما در عوض، خطوط میدان بازی ایجاد می کنند که به سرعت به فضا می روند.
به زبان ساده، این حفره ها ذرات پرسرعتی را مانند آبی که از سردوش بیرون می پاشد، از خورشید ساطع می کنند.
این فواره های ذرات به صورت نقاط روشن موقتی روی سطح خورشید ظاهر می شوند و محل عبور میدان مغناطیسی به داخل و خارج از فوتوسفر(سطح مرئی خورشید) را برجسته می کنند.
بر طبق این مطالعه، زمانیکه میدان های مغناطیسی از مخالف جهت یکدیگر در این قیف های سطح خورشید عبور می کنند، شکسته و باردیگر به هم متصل می شوند و در نتیجه ذرات آبستن را به بیرون از خورشید می فرستند.
استوارت دی بیل، استاد فیزیک در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در اطلاعیه ای اظهار داشت: نتیجه گیری بزرگ اینست که این اتصال مجدد مغناطیسی در این ساختارهای قیفی است که منبع انرژی بادهای سریع خورشیدی را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: این از همه جای یک حفره تاجی نمی آید، بلکه در حفره های تاجی از این بسته های کوچک انرژی مغناطیسی می آید که با جریان های همرفتی مرتبط می باشد. ما فکر می نماییم که نتایج ما شواهد محکمی است که نشان میدهد همین ارتباط و اتصال مجدد است که این کار را انجام می دهد.
این یعنی پارکر ذرات بسیار پرانرژی را مشاهده کرده که با سرعتی در حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع تر از باد خورشیدی حرکت می کردند که به این معنا است که باد سریع خورشیدی ناشی از اتصال مجدد میدان مغناطیسی است که از این حفره ها شلیک شده است.
چرا مطالعه بادهای خورشیدی ضروری است؟
درک چگونگی و مکان منشأ بادهای خورشیدی برای پیشبینی طوفان های خورشیدی و آب و هوای فضا بسیار اهمیت دارد. این طوفان های خورشیدی که از ذرات آبستن تشکیل شده اند، با جو زمین ترکیب می شوند و شفق های قطبی دیدنی ایجاد می کنند. با این وجود، طوفان های قوی امکان دارد سبب از کار افتادن ماهواره ها و تمام سیستم های الکتریکی و مخابراتی روی زمین شود.
جیمز دریک از دانشگاه مریلند-کالج پارک می گوید: بادهای خورشیدی اطلاعات زیادی را از خورشید به زمین منتقل می کنند، ازاین رو درک مکانیسم پشت این بادها مهم می باشد. این شناخت بر توانایی ما برای درک چگونگی آزاد شدن انرژی خورشید و ایجاد طوفان های ژئومغناطیسی که تهدیدی برای شبکه های ارتباطی ما هستند، تأثیر می گذارد.
دانشمندان با این کشف، یک قدم به درک بهتر پویایی پیچیده سطح متلاطم ستاره ما نزدیکتر شده اند.
نتایج این پژوهش در مجله «نیچر»(Nature) انتشار یافته است.

1402/03/22