از سوی محققان دانشگاه تهران محقق شد؛

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات با زیست سنسور نوری ایرانی

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات با زیست سنسور نوری ایرانی

به گزارش اسمارت کاور، محققان دانشگاه تهران در طرحی با حمایت صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران کشور موفق به طراحی و ساخت زیست سنسور نوری میکروفلوئیدی برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات شدند.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بیماری ها و مشکلاتی که در فرآیند درمان آنها ایجاد می شود، شناسایی و تشخیص زودهنگام بیماری و پیداکردن بهترین روش درمان از موضوعات مهمی است که محققان رشته های مختلف همچون شیمی، فیزیک و زیست شناسی را هم درگیر خود کرده است.
صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران کشور هم در جهت پیشرفت علمی کشور در این عرصه ها، از طرح های در رابطه با این موضوعات حمایت می کند.
طراحی و ساخت زیست سنسور نوری میکروفلوئیدی برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات» عنوان طرح مونا سروش است که در چارچوب رساله دکتری وی با راهنمایی دکتر هدایت الله قورچیان، استاد مؤسسه بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران به انجام رسانده و صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران کشور هم از آن حمایت کرده است
سروش در مورد این طرح اظهار داشت: زیست سنسور های نوری در دهه اخیر به ابزاری قدرتمند در شناسایی انواعی از آنالیت های زیستی و غیرزیستی تبدیل گشته اند. این حسگرها علاوه بر داشتن حساسیت بالا، اندازه کوچکی داشته و مقرون به صرفه اند. بنابراین دانش طراحی، ساخت و کاربرد زیست سنسور های نوری میان رشته ای بوده و تخصص هایی مانند میکروالکترونیک، میکروالکترومکانیک، زیست شناسی مولکولی، شیمی، میکرو نانوتکنولوژی هم در ساخت آنها به کار می رود.
وی در رابطه با اهمیت اجرای این طرح اظهار داشت: اهمیت انجام این پژوهش به علت عرضه روشی آسان و ارزان با حساسیت بالا برای شناسایی آنتی ژن اختصاصی پروستات است. این آنتی ژن بیومارکر اصلی سرطان پروستات است. متأسفانه سرطان پروستات پس از سرطان ریه دومین عامل مرگ ومیر جهانی در اثر سرطان را به خود مختص کرده است. در ایران هم سومین دلیل اصلی مرگ، سرطان است که سرطان پروستات یکی از شایع ترین موارد ابتلاء سرطان در مردان ایرانی است. بنابراین پیداکردن یک روش مناسب برای تشخیص زودهنگام این سرطان، تا حدود زیادی از مرگ ومیر جلوگیری می کند.
این پژوهشگر در ادامه اظهار داشت: روش مناسب و نوین عرضه شده در این طرح برای تشخیص بیومارکر سرطانی در بستر میکروفلوئیدی، علاوه بر این که به تولید دانش منجر می شود، شرایط را برای تولید و ساخت محصول کاربردی در قسمت تشخیص فراهم می آورد. ساخت نانوذرات با دو خصوصیت مغناطیسی و نوری جهت استفاده در زیست سنسور نوری، عرضه روشی جدید جهت استفاده هم زمان از مزایای LSPR و فیبر نوری و تشخیص زودهنگام آنتی ژن اختصاصی پروستات از اهداف مهم این طرح است.
وی توضیح داد: نانوذرات این طرح علاوه بر داشتن خواص نوری، به تغییر در میدان مغناطیسی هم پاسخ می دهند و از آنها میتوان برای جداسازی و تمرکز ذرات بر روی سطوح هم استفاده نمود.
سروش در ادامه اظهار داشت: تولید نانوذرات با دو خصوصیت نوری- مغناطیسی در کاربردهای تشخیص و تغلیظ نمونه، دستیابی به روشی نوین و آسان در ساخت نانوذراتی با خاصیت مطلوب نوری مغناطیسی و تولید دانش فنی در قسمت فناوری نانو همچون نتایج مثبت و کاربردی است که انجام این طرح داشت. همینطور علاوه بر این که این زیست سنسور در تشخیص زودتر سرطان پروستات کاربرد دارد به خاطر نوآوری که در متد تشخیص آن وجود دارد، میتوان با تغییر در عنصر تشخیصی سنسور، به زیست سنسور ی با کاربرد در حوزه های تشخیص پزشکی و محیط زیست و بیوشیمی هم دست یافت.
دانش آموخته دکتری دانشگاه تهران در انتها تصریح کرد: «باتوجه به این که در این تحقیق، روی نمونه های واقعی هم بررسی هایی انجام شد و البته نیاز مبرم انجام این طرح به آنالیزهای آزمایشگاهی، کرونا وقفه ای را در کار ایجاد کرد؛ اما سر انجام توانستم تعهدات خویش را به پایان برسانم.


منبع:

1402/04/27
11:58:10
5.0 / 5
310
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد