سند مقدماتی پیوست رسانه ای و گفتمان سازی شعار سال تدوین شد

سند مقدماتی پیوست رسانه ای و گفتمان سازی شعار سال تدوین شد

به گزارش اسمارت کاور، سند مقدماتی پیوست رسانه ای و گفتمان سازی شعار سال در نشست 7 ساعته اهالی رسانه و نخبگان اقتصادی برای تحقق شعار سال تدوین شد.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، نشست اجرای پیوست رسانه ای و گفتمان سازی شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور اساتید اقتصاد، مدیران رسانه ها و انسان رسانه های اقتصادی به همت ستاد رسانه مرکز ملی فضای مجازی اجرا شد. در این جلسه چگونگی پرداختن به شعار سال توسط رسانه ها به عنوان یک مطالبه مردمی بررسی راهکارهای تحقق این شعار به عمل و پیوست رسانه ای برای ایجاد وحدت رسانه ای برای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نباید شعار جهش تولید را تنها معطوف به دولت بدانیم

در این جلسه حمیدرضا زندی-جانشین رییس و دبیر اجرائی ستاد رسانه ای فضای مجازی کشور- با تأکید بر نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: این شعار دو بخش اقتصادی و اجتماعی داشته و بر نقش و مشارکت مردم در تحقق این جهش تاکید دارد و برهمین اساس نیاز به بسیج مردمی برای عملیاتی کردن آن هستیم.

وی با اعلان اینکه نباید این شعار را معطوف به دولت بدانیم بلکه دولت قسمتی از آن اجرای است و خیلی از مراکز و دستگاهها هستند که فراتر از دولت در ایجاد مشارکت مردم نقش دارند، اظهار داشت: جامعه در بعضی موارد به سبب کم کاری و عدم تولید محتوا به وضعیت اقتصادی کشور مثبت نگاه نمی نماید. برای مثال میزان اخبار تعطیلی یک کارخانه با اخبار راه اندازی مجدد همان کارخانه فاصله بسیاری دارد و دراین زمینه نیازمند تحول اساسی، فرهنگی و ریشه ای هستیم.

دبیر اجرائی ستاد رسانه ای فضای مجازی کشور با اعلان اینکه انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابی دقیق و راهگشاست، اشاره کرد: حقیقتا توجه جدی به شعار سال و تحقق آن، می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی کشور را هم حل کرده و گره از کار مردم باز کند.

زندی افزود: ستاد رسانه ای فضای مجازی کشور بر همین مبنا و در برای کمک به تحقق شعار سال، از مدت ها پیش با تشکیل جلسات متعدد، تلاش نموده که پیوست رسانه ای متقن و جامعی را با هدف دخیل کردن مردم عزیز کشور با موضوع تدوین کند که الحمدلله به نتایج بسیار خوبی هم رسیده ایم.

در ادامه حسن خجسته-استاد حوزه رسانه و ارتباطات- در این جلسه، اظهار داشت: بدون وجود برنامه در دولت، رسانه ها نمی توانند در تحقق شعار سال اقدام نمایند و حتما باید ایده های عملیاتی دولت دراین زمینه مبنا قرار بگیرد.

وی با اعلان اینکه مطالبه عمومی یکی از راه های پیگیری تحقق شعار سال است، اظهار داشت: این مطالبه مردمی از مسئولان حتما می تواند یکی از راهکارهای جدی دراین زمینه باشد و عزم مسئولان را برای تحقق شعار سال جزم تر کند.

حسن نجفی سولاری با اشاره به اینکه توسعه و تولید ادبیات مشخصی دارند اما در جهش ابهام وجود دارد، اظهار داشت: برای تحقق این شعار به پیوست رسانه ای نیاز داریم که سه رویکرد تبیینی، آگاهی بخشی و تبلیغ را باید رسانه ها داشته باشد و بر طبق قالب و نوع هر رسانه با این سه رویکرد گفتمان سازی برای شعار سال ایجاد شود.

وی اشاره کرد: اصلی ترین هدفی که رسانه ها باید برای تحقق این شعار دنبال کنند، تغییر نگاه دولت و مردم و ایجاد انگیزه است.

پیشنهاد جمع آوری مطالبات قبلی مردم در حوزه جهش تولید

حسین دلیریان-سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه نیاز به ایجاد دیدگاه عملیاتی در عرصه رسانه داریم، اشاره کرد: پیوست رسانه ای فقط مربوط به نهادهای دولتی نبوده و در مرحله اول باید برای تمام کشور این پیوست تهیه شود و مطالبه تحقق شعار سال بوسیله مردم، برای دولت ایجاد شود.

دلیریان موتور محرک این مطالبه گری را نخبگان اقتصادی دانست و اصرار کرد آنها می توانند با تعیین افراد و ارائه راه حل ها برای برداشتن موانع، مطالبات را برای ایجاد مسئولیت پذیری فردی پیگیری کنند.

وی با اعلان اینکه خیلی از خواسته های مردم در حوزه جهش تولید در سالهای قبل نیز هنوز محقق نشده، اشاره کرد: باید در ابتدا این مطالبات جمع آوری و در کنار شعار سال پیگیری شود تا اعتماد عمومی در جامعه فراگیر شود.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی متذکر شد: رسانه های اجتماعی بستر مناسبی برای پرداختن به این خواسته ها در سطح مردم هستند.

در ادامه این جلسه حامد فروزان- دستیار مردمی سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی-گفت: جهش تولید باید با مشارکت مردم باشد و بخش خصوصی را قسمتی از زیست بوم اقتصاد مردمی تلقی نماییم اما همه آن نیست چون مبتنی بر سرمایه است. باید نوع مشارکت در سطوح شراکت، فعالیت، مدیریت و بهره برداری تبیین شود. الگو سازی در کنار اعتماد سازی اتفاق می افتد که هم اکنون الگوهای موفق اقتصاد مردمی وجود دارند. این درحالی است که آگاهی بخشی دراین زمینه برای مردم یکی از اصولی است که باید به آن پرداخته شود.

راهکارهای عملیاتی یک پژوهشگر اقتصاد درباره ی تحقق شعارسال

حجت الاسلام سید محمدرضا رضی -پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان- در این جلسه با اعلان اینکه مردم ما به سبب ریشه های تاریخی به تولید کمتر فکر می کنند و به سبب تعاریف متفاوت از اقتصاد مردمی فهم مشترک برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: در مباحثی چون مالکیت، حق بهره برداری، عاملیت، مشارکت و مدیریت با اهمیت ترین بخش برای هدف گذاری را می توان عاملیت و فاعلیت مردم دانست.

وی اضافه کرد: تولید یک فعل اقتصادی نیست بلکه یک فعل انسانی است بدین سبب مطالبه از دولت غلط است بلکه مردم باید برای تولید پیش قدم باشند.

ارایه راهبردها و راه حل ها از زبان نخبگان و خواص، تولید علم و توزیع آن در سکوها، چهره سازی از شخصیت های انقلابی که در حوزه اقتصادی که مهجور هستند و حرف هایی جهت استفاده دارند، برنامه ریزی برای بازنشر محتوای تا حالا دیده نشده و تولیدات فراوان در رسانه ملی و فضای مجازی، روایت جنگ تمام عیار اقتصادی برای مردم، مطالبه راهکارهای مردمی سازی اقتصاد در رسانه ملی از دولت، نیاز به رسانه تخصصی در حوزه اقتصاد مقاومتی و استفاده از زبان طنز و یا ساخت سریال همچون پیشنهادات مطرح شده از طرف این پژوهشگر اقتصاد بود.

مشارکت مردمی با اهمیت ترین بخش برای روشن شدن موتور تولید است

در ادامه محمد خوش چهره-عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی- اعلام نمود: لطمه شناسی نظام تصمیم گیری، سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرائی در کشور یکی از اشکالات پایه ای در عدم درک صحیح مفاهیم مشترک در این حوزه می باشد.

خوش چهره با اشاره به این که جهش برای حرکت از سکون نیاز به پیش شرط دارد، اضافه کرد: مشارکت مردمی با اهمیت ترین بخش برای روشن شدن این موتور است و دنیا بر روی سرمایه انسانی که همان علم و دانش است تمرکز کرده است. همین طور سرمایه اجتماعی اصل بعدی است که تعاون و همکاری تبلور آنست.

طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، این اقتصاددان اشاره کرد: در جنگ اقتصادی هدف دشمن مردم است بدین سبب باید با درک این مهم، پروژه های ملی با تضمین ملی بودن ایجاد نماییم و این پروژه ها مولد باشند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال اضافه کرد: اساسا فضای مجازی می تواند در ارائه خدمات مولد موثر باشد که البته نیاز به زیرساخت و ساختار مناسب و رفع موانع است تا بتوان از همه ظرفیت آن به خوبی بهره برد.

در ادامه نیز مهندس لیالی-معاون اجرائی قرارگاه جهاد تبیین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- اظهار داشت: جهش تولید زمانی محقق می شود که بصورت پروسه به آن پرداخته شود و جای خالی پیوست رسانه ای در دولت احساس می شود که باید به کمک این سلسله نشست ها و گفتمان ها این خلاء پر شود.

همچنین حسین عباسی فر -اقتصاد دان و استاد دانشگاه- نیز در ادامه این جلسه اشاره کرد: بند ۲اصل ۴۳ قانون اساسی و بند ب سیاست های کلی اصل ۴۴ که بر اصل کار و تولید و مالکیت تاکید دارند، در امتداد تحقق شعار امسال است که اگر به آنها به درستی پرداخته شود این شعار محقق می گردد.

سازوکار عملی مردمی سازی را مشخص کنیم

در ادامه این جلسه که بیش از ۷ ساعت به طول انجامید، محمد عکاف از مدیران رسانه ای کشور با اعلان اینکه اساسی ترین مسئله در شعار سال این است که آنرا یک مانیفیست اجرائی و سیاست گذاری بدانیم نه یک شعارِ صرف، اظهار داشت: ما تا در رسانه ها برای مردم منفعت تولید نکنیم، نمی توانیم اثرگذار باشیم. ما می توانیم برای جهش تولید، تولید مفهوم نماییم تا بفهمند این شعار برای آنها منفعت دارد.

در ادامه این جلسه آقایان ملکی، حسینی و طه رمضانی نیز نظرات خودرا درباره ی چگونگی تدوین پیوست رسانه ای شعار سال بیان و بر مقابله جدی با فساد بوسیله دولت، جوان سازی نظام اداری و مکلف کردن نظام های مرتبط به انجام وظایف خود و برخورد جدی با متخلفان، پرهیز از شعارزدگی، تهیه پیوست رسانه ای مناسب و کوشش برای ورود بخش خصوصی و تعاونی به اقتصاد ملی تاکید نمودند.





منبع:

1403/02/09
14:25:28
5.0 / 5
104
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد