دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان كرد

تاثیر ملموس هوش مصنوعی در ارتقاء کار آمدی بخش های فرهنگی و رسانه ای

تاثیر ملموس هوش مصنوعی در ارتقاء کار آمدی بخش های فرهنگی و رسانه ای

اسمارت کاور: به گزارش اسمارت کاور، دبیر شورایعالی فضای مجازی، ضمن اشاره به تأثیرات ملموس هوش مصنوعی در ارتقاء کار آمدی در قسمت های مختلف فرهنگی و رسانه ای اظهار داشت: در ارزیابی های انجام شده، استفاده از هوش مصنوعی به صورت میانگین سبب کاهش 35 درصدی هزینه های ساخته شده است؛ یعنی اگر پیشتر با یک واحد هزینه محصولی تولید می شد، امروز با حدود دو سوم همان هزینه میتوان همان محصول یا حتی با کیفیتی بالاتر را تولید کرد.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز در همایش ملی «هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه» با تکیه بر ضرورت استفاده هدفمند از هوش مصنوعی در عرصه فرهنگ و رسانه اظهار داشت: هوش مصنوعی امروز یکی از بزرگ ترین فرصت ها و ابزارهای توانمندساز برای جوامع است و چنانچه از آن استفاده نکنیم، در رقابت جهانی تولید محتوا عقب خواهیم ماند.»
وی با اشاره به این که راندمان از تکنولوژی های جدید از الزامات توسعه است، اضافه کرد: اگر قبل تر برای تولید محتوا به نیروی انسانی قابل توجهی نیاز بود، امروز می توان همان میزان محتوا را با بهره بردن از ابزارهای هوش مصنوعی و با نیروی انسانی کمتر و هزینه پایین تر تولید کرد. این افزایش راندمان یک شاخص مهم در ارزیابی عملکرد رسانه ها و نهادهای فرهنگی است.

نیاز به فاکتورهای عملی و برنامه های ارزیابی

این مقام مسئول با اشاره به گذشت بالاتر از دو سال از شروع روند ورود هوش مصنوعی به کشور، اشاره کرد: حال وقت آن رسیده که با برنامه ریزی دقیق و تدوین فاکتورهای عملی، میزان پیشرفت در استفاده از این فنآوری را در عرصه های مختلف بررسی نماییم. باید مشخص شود که اهداف اولیه محقق شده یا نه، و اگر عقب ماندگی وجود دارد، دلیلهای آن شناسایی و برطرف شود.
وی اضافه کرد: در این مورد، نقش دستگاه های مختلف متفاوت است؛ به عنوان نمونه، معاونت فناوری ریاست جمهوری در عرصه زیرساخت ها و تولید مدلها فعالیت می کند، اما سایر نهادها همچون وزارتخانه ها و مجموعه های فرهنگی باید بطور مشخص پاسخ دهند که ترجمه استفاده از هوش مصنوعی در عرصه مأموریتی شان چیست.

تولید بالاتر از یک میلیارد تصویر در سه ماه

آقامیری با اشاره به آمار خیره کننده تولید محتوا توسط ابزارهای هوش مصنوعی در جهان اظهار داشت: یکی از سکوهای بین المللی تنها در سه ماه ابتدایی فعالیت خود بالاتر از یک میلیارد تصویر ساخته است؛ رقمی که تولید آن در سازوکارهای سنتی به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. این حجم تولید محتوا در آینده نزدیک، با گسترش زیرساخت های پردازش، به انیمیشن های کوتاه، تصاویر متحرک و کتاب های صوتی و تصویری نیز تسری خواهد یافت.
وی با ابراز نگرانی از عقب ماندن در این راه اضافه کرد: اگر از این ابزارها استفاده نکنیم، بخش قابل توجهی از میراث فرهنگی و تاریخی ما که از قدمتی غنی برخوردار است، در چرخه رقابت محتوایی جهانی به حاشیه خواهد رفت.

گام های اولیه در بومی سازی محتوای فرهنگی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور اظهار داشت: «کارهایی شروع شده است؛ همچون همکاری یک نهاد فرهنگی با مرکز ملی فضای مجازی در حوزه شخصیت پردازی ایرانی–اسلامی برای مدلهای هوش مصنوعی. هدف از این اقدامات، ورود محتوای تاریخی و فرهنگی ما به مدلهای بزرگ زبانی و تولید محتوای بومی در فضای مجازی است.
وی با اشاره به ظرفیت رسانه ملی گفت: «صداوسیما و دیگر مجموعه های رسانه ای با نگاهی رو به جلو در این راه حرکت می کنند و بواسطه استفاده از هوش مصنوعی توانسته اند راندمان خودرا بالا برند. به عنوان مثال، کاری که قبل تر با ۱۰۰ نفر انجام می شد، حال با ۶۵ نفر قابل انجام است؛ این نشان دهنده نقش فناوری در پیشرفت کارایی و اثربخشی نهادهای فرهنگی و رسانه ای است.»

کاهش هزینه و افزایش جذابیت؛ دو شاخص کلیدی راندمان از هوش مصنوعی

سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به تأثیرات ملموس هوش مصنوعی در پیشرفت کارایی در بخش های مختلف فرهنگی و رسانه ای اظهار داشت: در ارزیابی های انجام شده، استفاده از هوش مصنوعی به طور متوسط موجب کاهش ۳۵ درصدی هزینه های تولید شده است. یعنی اگر قبل تر با یک واحد هزینه محصولی تولید می شد، امروز با حدود دو سوم همان هزینه می توان همان محصول یا حتی با کیفیتی بالاتر را تولید کرد.
وی ادامه داد: همین طور در شاخص جذابیت و کیفیت محتوا، شاهد افزایش حدود ۲۹ درصدی هستیم. این بدان معناست که اگر در گذشته شاخصی برای استقبال مردم از یک محتوا وجود داشت، حالا با بهره بردن از ظرفیت هوش مصنوعی می توان آن شاخص را حدود ۳۰ درصد ارتقا داد.

ضرورت تعریف فاکتورهای تخصصی برای هر دستگاه

آقامیری با تکیه بر اهمیت داشتن فاکتورهای روشن برای ارزیابی بهره برداری از فناوری های نو اشاره کرد: این سه شاخص—کاهش هزینه، افزایش راندمان و بهبود کیفیت محتوا—قابل اعمال در همه سازمان ها، نهادها و وزارتخانه ها هستند. اگر می خواهیم از هوش مصنوعی استفاده نمائیم، باید از شروع سال شاخص هایی را برای خود تعریف نماییم و عملکرد خودرا نسبت به آن بسنجیم.
وی اضافه کرد: حال دو ماه از سال قبل و ۱۰ ماه دیگر پیش روست. این یک فرصت مناسب برای همه دستگاه هاست که برنامه های عملیاتی خودرا در همین سه حوزه مشخص کنند: پیشرفت راندمان، کاهش خطا و بهینه سازی هزینه. این موارد باید به عنوان ماموریت ذاتی هر سازمان دیده شود.»

ارزیابی عملکرد دستگاهها در آخر سال

این مقام مسئول با اعلان اینکه در آخر سال می توان ارزیابی جدی از عملکرد سازمان ها داشت، اضافه کرد: در این ماراتن جهانی که همه کشورها با شتاب حرکت می کنند، باید بررسی نماییم کدام سازمان ها توانستند با حفظ سرعت، مسیر پیشرفت را طی کنند و کدام ها از این رقابت جهانی عقب ماندند. عقب ماندن از این مسیر، خصوصاً در عرصه های راهبردی، می تواند به کشور لطمه وارد کند.
وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: اگر فاکتورهای تخصصی توسط کارشناسان هر حوزه به درستی تعریف و پیاده سازی شود، می توانیم در آخر سال، ارزیابی معنادار و دقیق تری از عملکردمان داشته باشیم. امیدوار هستم بتوانیم با استفاده هوشمندانه از این ابزار توانمندساز، مسیر پرپیچ وخم پیش رو را به بهترین شکل طی نماییم و محتوای فرهنگی و میراث تاریخی مان را به جهانیان عرضه نماییم.



1404/02/29
10:25:59
5.0 / 5
98
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
لینک دوستان اسمارت كاور
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد