جستجوی حیات بیگانه با بررسی مولكول های پیچیده

زمانی که قصد جستجوی حیات فرازمینی را داریم یکی از معمول ترین رویکردها جستجوی نشانه های زیستی است.

به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، نشانه های زیستی مواد شیمیایی هستند که توسط گونه هایی از حیات به وجود می آیند، مانند فسفین که بتازگی در سیاره ونوس کشف شده است. اما کشف آنها نیازمند داشتن فرضیه های زیادی در مورد شکل حیات و نوع عملکرد آنست. علاوه بر آن چالش های زیادی برای کشف هر ماده ی شیمیایی که ممکنست ربطی به حیات داشته باشد وجود دارد.
حالا گروهی از دانشگاه ایالتی "آریزونا" نگاهی جدید در زمینه ی بررسی نشانه های زیستی ارائه کرده اند که می تواند به شکل گسترده ای به دنبال نشانه های حیات باشد و درون یک کاوشگر جا بگیرد.
این رویکرد بدین ترتیب است که بجای گشتن دنبال انواع خاصی از مواد شیمیایی به دنبال مولکول های پیچیده ای بگردیم که احتمال تشکیل آنها در مقادیر زیاد بطور تصادفی بسیار کم است.
این گروه الگوریتمی به وجود آورده اند که به پیچیدگی هر مولکول بر طبق پیوندهای آن نمره ای اختصاص می دهد و آنرا "شماره گروه مولکولی" (molecular assembly (MA) number) نامیدند.
این عدد را می توان با بهره گیری از ابزارهایی که درون یک کاوشگر جا می شوند به دست آورد و اگر تعداد زیادی از این مولکول های پیچیده در یک منطقه یافت شود نشان دهنده ی آنست که باید آن منطقه را بهتر بررسی کرد.
سارا ایماری واکر(Sara Imari Walker) یکی از نویسندگان این مقاله از دانشکده زمین و اکتشافات فضایی دانشگاه "آریزونا" می گوید: این روش به ما کمک می نماید که بدون نیاز به هرگونه دانش قبلی در مورد بیوشیمی مواد یک منطقه، وجود حیات را در آن تشخیص دهیم.
این روش به جستجوی حیات بیگانه در آینده در ماموریت های ناسا کمک خواهدنمود. این رویکرد کاملا جدید و تجربی است که در نهایت به آشکار شدن ماهیت حیات در جهان و نحوه ی تشکیل آن از مواد شیمیایی بی جان کمک خواهدنمود.
بخش هوشمندانه این روش آنست که در آن فرضیه ای مطرح نمی گردد. موجودات زنده مولکول های پیچیده تری تولید می کنند، بدین سبب ما می توانیم برای کشف حیات به دنبال مولکول های پیچیده باشیم.
این مقاله در مجله ی Nature Communications به چاپ رسیده است.

1400/03/10