تغییر میکروبیوم روده می تواند به افسردگی منجر شود

تغییر میکروبیوم روده می تواند به افسردگی منجر شود

اسمارت کاور: بررسی جدید پژوهشگران اسپانیایی نشان میدهد که بروز تغییرات در میکروبیوم روده می تواند بر میزان افسردگی تاثیر بگذارد.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال نیوز نت، اثرات میکروبیوم روده بر افسردگی طی پنج سال گذشته، توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده و در نتیجه، مقالات پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است. این مساله نشان داده شده است که محور میکروبیوتا، روده و مغز، عملکرد شناختی و رفتار بازدارنده را کنترل می کند. پژوهشگران "بیمارستان جوزپ تروئتا" (Josep Trueta Hospital) در کاتالونیا، هم اکنون بررسی نموده اند که تغییر در میکروبیوم روده چگونه ممکنست به بروز افسردگی منجر شود.
پژوهشگران برای آشکار کردن مکانیسم های مولکولی ورای رابطه بین میکروبیوم روده و مغز طی افسردگی، از یک روش یکپارچه استفاده کردند که با ارزیابی روابط میان ترکیب و عملکرد باکتری با افسردگی شروع شد.
"پرسش نامه سلامت بیمار ۹" (PHQ-9) برای همه گروه ها یعنی افراد غیر افسرده، افسرده خفیف و افسرده عمده اجرا شد. هیچ تفاوتی بین افسردگی خفیف و عمده یافت نشد؛ اما داده های به دست آمده، تفاوت های قابل توجهی را در ترکیب میکروبیوم روده این گروه ها آشکار کردند.
تجزیه و تحلیل های بیشتر، تولید بیش از حد مسیرهای در رابطه با چرخه اسید سیتریک و فسفوریلاسیون اکسیداتیو، متابولیسم گلوتامات و کاتابولیسم آرژنین، پرولین و هیستیدین و همچنین، تولید بیش از حد انتقال دهنده های اسید آمینه و مسیر تولید و تجزیه گاما آمینوبوتیریک اسید را نشان داد.
پژوهشگران بمنظور بررسی بیشتر اثرات پرولین بر افسردگی، موش ها را در معرض استرس خفیف قرار دادند و به آنها آب یا رژیم های غذایی غنی از پرولین دادند. موش های مصرف کننده پرولین پس از ۶ هفته، تفاوتی را در وزن بدن یا مصرف آب نشان ندادند؛ اما زمان های بی حرکتی طولانی تری داشتند که نشان دهنده "آنهدونیا" (Anhedonia) است.
پژوهشگران با موفقیت توانستند چندین ارتباط را بین تغییرات رخ داده در میکروبیوم روده و افسردگی شناسایی کنند. آنها تغییرات بیان ژن در میکروبیوم روده و چگونگی تأثیر این تغییرات در کاتابولیسم چندین متابولیت را بررسی کردند. پژوهشگران در نهایت ثابت کردند که حداقل یکی از متابولیت های لطمه دیده، اثرات قابل توجهی بر نشانه های افسردگی در موش ها دارد. بررسی های بیشتر ممکنست به کارکنان حوزه مراقبت های بهداشتی کمک نماید تا راهنمایی های بیشتری را به افراد افسرده عرضه کنند.
این پژوهش در مجله "Cell Metabolism" به چاپ رسید.




منبع:

1401/02/20
12:27:32
5.0 / 5
733
تگها: تولید
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد