زمانیکه هیچ ارزانی بی حکمت نمی شود!

زمانیکه هیچ ارزانی بی حکمت نمی شود!

به گزارش اسمارت کاور، ناآگاهی، عدم دقت در نگه داری و ارزان بودن سیمکارت طی سال ها سبب شده افراد چندین سیمکارت داشته باشند، بدون این که بدانند در کجا یا در دسترس چه کسی قرار دارد و نتیجه این می شود که سیمکارت در دسترس برخی افرادی قرار می گیرد که به فعالیت مجرمانه اقدام می کنند.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، همزمان با رشد استفاده از سیمکارت، کلاهبرداری و تخلفات گوناگونی هم به واسطه آن صورت می گیرد و کاربران بسیاری به علت عدم آگاهی های لازم علیرغم اخطار مسؤلان به دردسر می افتند.

اما مهم ترین دلیل برای افزایش این نوع از کلاهبرداری ارزان بودن سیمکارت و عدم دقت در نگه داری آن است که سبب می شود افراد ناآگاهانه چندین سیمکارت بدون آنکه بدانند در کجا و در دسترس چه کسی قرار دارد، داشته باشند و در نهایت فعالیتهای مجرمانه از راه این سیمکارت ها افزایش خواهد یافت. موضوعی که طی ماه های اخیر یک مقام مسئول به آن اشاره نمود و اظهار داشت که ۷۰ درصد پرونده های پلیس فتا در ارتباط با سیمکارت است.

بر این اساس سهل انگاری و غفلت شهروندان در ارتباط با سیمکارت های تحت مالکیتشان آنها را بدون این که آگاه باشند وارد پرونده های قضایی می کند. در این خصوص عده زیادی از مردم به علت ارزانی و سهل الوصول بودن دریافت سیمکارت اعتباری غافل از مسئولیتی که خرید این سیمکارت ها برای آنها ایجاد می کند، مبادرت به خرید چندین سیمکارت کرده و بدون توجه به نقل و انتقال قانونی، آنرا در اختیار دیگران قرار می دهند؛ برخی هم سیمکارت را دور انداخته و سیمکارت جدیدی تهیه می کنند بدون این که قبلی را امحاء کنند.

بنابراین مبحث سیمکارت های جعلی و ناقص یا سیمکارت های بدون هویت که منجر به اقدامات خلافکارانه می شود، در سالهای گذشته مشکلات و چالش های گوناگونی را ایجاد کرد و همین مساله سبب شد رگولاتوری اقدام مهمی در این حوزه همچون راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطور مشترکین برای پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی، انجام دهد.

البته روش دیگری هم وجود دارد؛ در این روش کاربران می توانند کد ملی مالک خط را به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ ارسال نمایند و با این استعلام به شکلی از تعداد خطوط قبت شده آگاه شوند. نکته مهم اینست که هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک مرتبه می توانند از این روش استفاده نماید.

در پایان باید گفت درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از راه سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیمکارت است که در وهله ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، چونکه قانون وی را دارنده سیمکارت می شناسد؛ هرچند پس از بررسی های فنی میتوان مشخص کرد که این تماس از جانب وی انجام نشده است، اما قانون در ابتدا مالک سیمکارت را می خواهد و وی باید پاسخ گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. بنابراین به دارندگان سیمکارت ها سفارش می شود که در نگهداری سیمکارت خود توجه کافی را داشته باشند و به هیچ وجه آنرا در اختیار دیگران قرار ندهند چونکه مغایر قانون است و عواقب آن بر عهده مالک اصلی خواهد بود.





منبع:

1403/03/15
12:47:14
5.0 / 5
239
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد