كشف دلیل بروز یكی از بیماریهای كشنده ریه

كشف دلیل بروز یكی از بیماریهای كشنده ریه

اسمارت کاور: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی توانستند به سبب بروز یکی از بیماریهای کشنده ریه پی ببرند.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، یک پژوهش جدید موفق شده است که علت اسرارآمیز بیماری ریه را که یک قاتل بزرگ محسوب می شود، مشخص نماید و راه را برای ارائه درمان های جدید هموار سازد.
"فیبروز ریوی ایدیوپاتیک"(Idiopathic pulmonary fibrosis)، حداقل بر ۳۲ هزار نفر در انگلیس اثر گذاشته و علت یک درصد از کل مرگ و میرهای انگلستان محسوب می شود. هنگامی که این بیماری تشخیص داده می شود، بیماران بین سه تا پنج سال امید به زندگی دارند. این بیماری، زخم هایی را به وجود می آورد که به صورت غیرعادی در ریه ها گسترش می یابند و توانایی تنفس را به تدریج کم می کنند.
علت این بیماری تا حالا ناشناخته بوده است اما یک پژوهش جدید که در مقیاس بزرگ و به سرپرستی "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) انگلستان صورت گرفته است، نشان میدهد تلومرهای کوتاه که مولفه های محافظتی هستند و در پایانه DNA وجود دارند، با افزایش ریسک مبتلاشدن به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک در ارتباط هستند.
بعلاوه، پژوهشگران با بهره گیری از یک روش پیچیده موسوم به "تصادفی سازی مندلی"، شواهدی یافته اند که نشان میدهد این تلومرهای کوتاه می توانند به بروز فیبروز ریوی ایدیوپاتیک منجر شوند. در مقابل، خود این بیماری نیز می تواند به کوتاه شدن تلومر منجر شود.
گروه پژوهشی دانشگاه اکستر در این پروژه، با پژوهشگران "دانشگاه باث"(University of Bath) و "دانشگاه لستر"(University of Leicester) انگلستان و همین طور بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک همکاری کردند. آنها داده های مربوط به ۱۳۰۰ شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند و آنها را برای اطمینان یافتن از تکرار نتایج، با گروه های مشابه مقایسه کردند.
دکتر "کریس اسکاتون"(Chris Scotton)، پژوهشگر دانشگاه اکستر و از اعضای این گروه پژوهشی اظهار داشت: پی بردن به سبب فیبروز ریوی ایدیوپاتیک همیشه دشوار بوده و این مساله ثابت شده که ارائه درمان های موثر، بسیار چالش برانگیز است. پژوهش ما، قوی ترین شواهدی را که تا به امروز پیدا شده اند، ارائه می کند و نشان میدهد که داشتن تلومرهای کوتاه ممکنست در بروز این بیماری وحشتناک نقش داشته باشد. این بدان مدلول است که ما می توانیم به دنبال راه های جدیدی برای پیشگیری یا درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک باشیم و این دلیل دیگری برای در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم می باشد برای اینکه این امکان وجود دارد که کاهش استرس و افزایش ورزش کردن بتوانند به بلندتر ماندن تلومرها کمک کنند.
تلومرها در افراد سالم، با افزایش سن به صورت طبیعی کوتاه می شوند اما اگر روند کوتاه شدن آنها سرعت بگیرد، می تواند یکی از عواملی باشد که به بروز مشکلات سلامتی می انجامد و ممکنست با افزایش سن، با آن رو به رو شویم. داشتن محافظت کمتر در پایانه های DNA می تواند توانایی بدن را در بهبود یا مقابله با عفونت مختل کند.
این پژوهش، در مجله "Lancet Respiratory Medicine" به چاپ رسید.




منبع:

1399/09/19
17:47:42
5.0 / 5
1147
تگها: شركت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد