با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

به گزارش اسمارت کاور، پوشش بسیار نازکی که از طلا ساخته شده است، می تواند از مه گرفتگی عینک در زمستان جلوگیری نماید.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، کسانی که در زمستان از عینک استفاده می نمایند، با مشکل مه آلود شدن عینک آشنا هستند اما پژوهشگران "مؤسسه فناوری فدرال زوریخ"(ETH Zurich)، پوششی ساخته اند که می تواند این ناراحتی را برطرف کند.
این لایه شفاف و بسیار نازک که از طلا ساخته شده است، می تواند نور خورشید را به گرما تبدیل کند، سطح شیشه را تا هشت درجه سلسیوس گرم کند و جلوی تشکیل شدن میعان را بگیرد.
پژوهشگران می گویند که این روش بهتر از روش های سنتی ضد مه است که سطوح را با مولکول هایی می پوشانند تا آب را جذب کنند و در نتیجه، تراکم به صورت یکنواخت پخش شود.
این گروه پژوهشی، طرحی را می خواستند که در وهله اول از شکل گرفتن میعان جلوگیری نماید. آنها این کار را با گرم کردن ملایم شیشه آغاز کردند که شبیه به گرم کردن شیشه عقب خودرو است.
خوشه های کوچک و بسیار نازک طلا بین دو لایه اکسید تیتانیوم قرار می گیرند تا اثر گرمایی را بالا برند. هنگامی که این پوشش روی شیشه عینک قرار می گیرد، به جذب اشعه مادون قرمز خورشید کمک می نماید و می تواند شیشه را به آرامی تا دمای هشت درجه سلسیوس گرم کند تا از تشکیل شدن میعان جلوگیری شود.


این پوشش تنها ۱۰ نانومتر ضخامت دارد که ۱۲ برابر نازکتر از یک ورقه طلای معمولی است و در طول روز به هیچ منبع انرژی اضافی برای کار کردن نیاز ندارد.
به قول پژوهشگران، شاید بتوان این پوشش را که کاملا شفاف است، برای شیشه جلوی خودرو ها هم استفاده نمود. آنها خاطرنشان کردند که باآنکه طلا گران است اما مقدار طلای مورد نیاز برای ساخت این پوشش آنقدر کم خواهد بود که هزینه بسیار پایینی دارد.
پژوهشگران در ادامه گفتند: مه گرفتگی، طیف گسترده ای از فعالیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد که سطوح شفاف در آنها بسیار مهم هستند؛ همچون فعالیتهایی که به عینک، پنجره، شیشه جلو، آینه یا سنسورهای نوری نیاز دارند. این پوشش جدید، افزایش قابل توجه دما را عرضه می دهد و حتی در شرایط ابری هم به صورت موثر عمل می کند. لحظه بسیار هیجان انگیزی بود که شاهد بودیم این پوشش به صورت قابل اعتمادی تحت شرایط سخت دنیای واقعی عمل می کند.
این پژوهش، در مجله "Nature Nanotechnology" به چاپ رسید.



1401/09/23
11:12:42
5.0 / 5
414
تگها: ساخت , فناوری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد